Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Jaguar Project 7: Kočka z Goodwoodu

Fascinace

01.09.2013

Jaguar Project 7 je jednomístný 550koňový speciál, postavený z roadsteru F-Type. Tenhle prototyp, představený na tradičním festivalu rychlosti, vznikl jako odkaz na úspěšnou závodní historii britské značky, zároveň ale naznačuje i její budoucnost.

Autor:Michal ŠtenglFoto:

Britský Goodwood a jeho Festival of Speed se na začátku července stává hlavním světovým městem všech automobilových nadšenců. Během čtyř dnů se zde totiž prohání na slavném závodu do vrchu ty nejfantastičtější historické i současné sportovní automobily. Výrobci zde s velkou oblibou představují sportovní novinky nebo prototypy. Vedle Škodovky, která si Goodwood vybrala pro světovou premiéru Octavie RS, zde také poprvé představil Jaguar model Project 7, studii jednomístného otevřeného roadsteru.

Project 7 je určený pouze pro řidiče. Na místo spolujezdce si může odložit přilbu.


Než se pustíme do popisu samotného automobilu, pozastavme se nad jeho označením. Číslo sedm totiž připomíná počet vítězství Jaguaru v nejslavnějším vytrvalostním závodu na světě 24h Le Mans, kterých tento tradiční britský výrobce dosáhl v letech 1951 až 1990. Stejně tak modrá metalíza na Projectu 7 je historickou reminiscencí. Stejný odstín měl totiž i legendární Jaguar D-Type, který ovládl náročnou trať v Le Mans dvakrát po sobě v letech 1956 a 1957.

Proměna f-typu v prototyp nebyla až tak složitá, celý projekt od prvních skic Cesara Pieriho až po první vyjížďku na závodní trať trval pouhé  čtyři měsíce. Mechanici nejprve odstranili plátěnou střechu a celý ovládací mechanismus, čímž se podařilo snížit hmotnost o několik desítek kilogramů. Jak se na správný roadster sluší a patří, upravená zadní část karoserie navazuje přímo na hlavovou opěrku řidiče a tvoří jeden čistý celek. Aerodynamické úpravy dále zahrnují zcela nový přední nárazník s mohutnými otvory pro přívod chladicího vzduchu, na bocích jsou prahové lišty a záď spolu s nepřehlédnutelným přítlačným křídlem zdobí i výrazný difuzor v zadním nárazníku. Z karbonu jsou i nasávací otvory na předních blatnících a v kapotě, spolu s hliníkem zdobí i vnější kryty zpětných zrcátek. Ty se tvarově nechaly inspirovat prototypem C-X16, z něhož vychází F-Type. Silácký vzhled Projectu 7 už jenom podtrhují krásná 20palcová kovaná kola obutá do plášťů Pirelli P Zero o rozměru 255/30 vpředu a 295/30 vzadu.

Odstín laku odkazuje na dvě vítězství Jaguaru D-Type v Le Mans 1956 a 1957.


Z interiéru tvůrci vyhodili sedadlo „mitfátry” a místo něj namontovali speciální držák na závodní helmu, protože tohle auto je určené jenom pro jednoho. Řidič je pevně uchycen čtyřbodovými pásy v kompozitním anatomicky tvarovaném sedadle, které je o 30 mm blíž k zemi než v běžném F-Typu. Důvod je jasný – aby měl pilot maximální přehled o tom, co dělá o 10 mm snížený podvozek se závodními tlumiči. A možná také proto, aby byl víc chráněn před proudem vzduchu, protože Project 7 má ve srovnání se sériovým F-Typem kratší a ostřeji skloněné čelní sklo.

A věřte, že vzduch může nad hlavou řidiče proudit hodně rychle. K 495 k, kterými disponuje sériový kompresorem přeplňovaný 5.0 V8, totiž tvůrci přidali dalších 55 k, takže výsledných 550 k dokáže auto rozjet na 186 mil/h, resp. 300 km/h, kdy ho zastaví omezovač. Stovku tenhle krasavec pokoří za 4,2 sekundy.

Project 7 byl k vidění na slavném Goodwood Festival of Speed na začátku července.

Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: