Porsche Cayman S PDK: Jak se krotí krokodýli
28.07.2013
Což takhle udělat radost svému finančnímu poradci (a manželce) a místo modelu 911 Carrera se stát krotitelem nového Caymanu S?
Do značné míry identickou techniku v případě výkonnější verze S dostáváte v dostupnějším balení. Sice oproti carreře musíte oželet dvě provizorní zadní sedadla, ale zato ušetříte závratných 674 000 Kč. Pravda, do elegance „devětsetjedenáctky“ má cayman daleko, a musíte se do něj i více nasoukat. Jako v chudém příbuzném si v něm však rozhodně nepřipadáte.
Poloha za volantem nemůže být lepší a sedadla lépe tvarovaná. Zpracování a materiály jsou špičkové, až na páčky směrovek a stěračů. Pokrokem jsou dospělá „pádla“ převodovky PDK, která nahradila malá tlačítka na volantu.
![]() |
S aktivními tlumiči je cayman i na rozbitých silnicích vcelku pohodlným vozem. |
o celkovém objemu 0,425 m3, což je mimochodem o čtvrtinu více, než kolik pojme fabia…
Motor je z hlediska rozložení hmotnosti na ideálním místě ve středu vozu, ukrytý pod vrstvami tlumicích materiálů. Jeho existenci dávají najevo jen vstupy vzduchu za dveřmi, ale i servisní hrdla plnění motorového oleje a chladicí kapaliny ve zdobné stříbrné liště.
|
Palubní deska vychází z modelu 911. Přístrojový štít má ale místo pěti jen tři kruhové přístroje. |
Existence PDK může působit u takto sportovního kupé rozporuplně, tak rychle a plynule jako ono byste ale s manuálním řazením nepřeřadili, „dvouspojka“ navíc hází efektní meziplyny. V režimu Sport se zrychlí reakce na povely plynového pedálu a motor ještě usilovněji chraptí a práská do výfuku. Dostatek sportovního pocitu tak dává Cayman S k dispozici řidiči i v legálních rychlostech. I v běžném režimu je motor dosti dotěrný, oproti modelu 911 je v kabině i více patrný hluk od podvozku. Na delší vzdálenosti je z tohoto důvodu vhodnější lépe odhlučněná carrera.
|
Poloha za volantem je výborná, kabina je navíc prostornější než dřív. |
Široce rozkročená kola v rozích karoserie a ideální rozložení hmotnosti zajišťují nízkému kupé výtečnou stabilitu a suverénnost v zatáčkách. Je to i zásluha samosvorného diferenciálu, který standardně dostanete společně s 19“ koly. Cayman se velmi dlouho chová neutrálně, než se projeví pohon zadních kol, a je k silnici přilepený jako motokára. Vrásky na čele tak přidělává nejen konkurenci, ale tak trochu i carreře.
|
Co hrdlo ráčí? Plnicí otvory pro olej a chladicí kapalinu coby designový objekt. |
Nízké porsche řidiče poslouchá na slovo. Jeho elektrohydraulické řízení se ale zdá nejslabším článkem jinak skvěle vyváženého vozu. Působí uměle a není tak přesné a přímé, jak byste očekávali, což trochu sráží celkový dojem. Brzdy vám zprvu nepřijdou jako nějak ultrarychlé, ale když opravdu potřebujete rychle zastavit, tak naplno ukáží své kvality. Ze stovky díky nim cayman zastaví na než 34 metrech.
|
Zadní křídlo se samočinně zvedá v rychlosti 120 km/h. |
Vzhledem k charakteru jízdy s tímto porsche by možná stačila o 342 000 Kč levnější základní verze. Při pohledu do ceníku nelze přehlédnout ani to, že i s dokoupeným hardtopem (87 000 Kč) vyjde sesterský Boxster S levněji a máte vlastně dvě auta v jednom. A se základním boxsterem by vlastně ještě zbylo na pěkné auto pro manželku…
Cena
Cayman S PDK: 1 843 829 Kč
Testovaný vůz: 2 513 493 Kč