Mercedes-Benz G 63 AMG 6x6: Super off-road
Fascinace
23.06.2013
Šest kol, pět diferenciálů, osm válců, pět a půl litru, 544 koní a 760 Nm. Ne, nemluvíme o malém náklaďáku, ale o Mercedesu-Benz G 63 AMG 6×6. S tímhle ultimativním bolidem jsme se krátce svezli v arabské poušti.
Pokud se chcete toulat pustinou, kde nepotkáte automobil, vyrazte do australského vnitrozemí. Jenže i v takové nehostinné krajině můžete občas na nějaké to auto narazit. A třeba
i na šestikolový Mercedes G, který používá australská armáda.
Nic pro běžného civilistu, říkáte si? Přesto ale po něčem podobném toužíte? Tak si zavolejte do německého Affalterbachu do AMG, zda někdo neodřekl objednávku na podobný terénní bolid
s 544koňovým V8 biturbo. Hrstka objednávek na tohle auto totiž zmizela hodně rychle. Podobnou hru „Kdo dřív přijde, ten dřív odjede.“ si zahráli i ruští oligarchové v Moskvě před
luxusním obchodním domem GUM. Nechejme stranou otázku, proč vůbec někdo takové šestikolové monstrum potřebuje, a raději ho prozkoumejme. Jak se něco takového vůbec řídí?
První slova, jež nás napadají, jsou ohromující a monumentální. Ještě před jízdou jsme ale ze 37” pneumatik upustili 0,5 baru. Pro jízdu v písečných dunách je to nezbytnost. Když se vjíždí zpátky na asfalt, kompresor je během pouhých 20 sekund dofoukne zpátky na správný tlak. Jenže nyní máme před sebou jízdu v písku: mohutný V8 řve a téměř čtyři tuny těžký mastodont s pěti uzavřenými diferenciály se neohroženě škrábe do kopce. Na jeho vrcholu odoláváme nutkání sundat nohu z plynu, ale neuděláme to. Ten okamžik, kdy přední kola visí dolů, vy koukáte na modrou oblohu bez jediného mráčku, a pak se jako na houpačce překlopíte dolů, je napoprvé silně adrenalinový zážitek. Obavy o tvrdé přistání byly zbytečné, protože měkký písek a speciální tlumiče Öhlins se postaraly o dopad jako do peřiny. Tohle off-roadové monstrum ale neumí jenom skákat přes duny, při prudké změně směru skvěle driftuje a vlaje jako rallyeové auto – vzhledem k pohonu zadních kol se není čemu divit.
Při dovádění na pevném povrchu kličkujeme mezi ostrými kameny, které by u běžných SUV mohly rozpárat olejovou vanu jak otvírák na konzervy. Našemu šestikolovému mazlíčkovi ale nic podobného
nehrozí, protože podobně jako Praga V3S má tzv. portálové nápravy. Díky nim jsou všechny důležité části vysoko nad osami kol. Výsledkem je světlá výška 46 cm a schopnost brodit se až metr
hlubokou vodou, což jsme si však ve vysušených Emirátech nevyzkoušeli. Z tohoto auta vyzařuje pocit nezničitelnosti. Jediným limitem se zdá být „jen“ 159l palivová nádrž. Kvůli takovému
monstru musejí jezdit minimálně dva Smarty Fortwo, aby si Mercedes napravil flotilovou spotřebu.
Tahle pánská hračička je zatím sice jenom prototyp, nicméně kdo má o něj zájem, musí si připravit minimálně 350 000 eur (asi 9,1 milionu korun) a počkat si do října, kdy by měl Mercedes předat první kusy.