Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Šestnáctky: Nové motory a převodovky Opel

Servis

09.06.2013

Opel do roku 2016 představí třináct nových motorů, které budou spadat do tří „motorových“ rodin. Jako první uvádí nové jednotky ze středního výkoNného spektra čtyřválců.

V průběhu následujících tří let bude pod kapotami opelů 80 % pohonných jednotek nových. Ty budou v drtivé většině případů kombinovány se třemi novými převodovkami. Dojde k redukci množství platforem, na jejichž základě se motory staví, ze současných sedmi na již zmiňované tři. Emisní normy Euro se budou v následujících letech výrazně zpřísňovat a Opel se na nové podmínky hodlá řádně připravit. Nové jednotky tak budou vynikat ekonomikou provozu i ohleduplností k životnímu prostředí. V roce 2014 se představí malý benzinový motor určený pro nejmenší vozy modelové palety značky a další novinky na sebe také nenechají dlouho čekat.

Směr, jímž se vydají pohonné jednotky, tedy trend downsizingu, je jasně daný. Menší benzinové a naftové motory dopované turbem mají zelenou, stejně jako automatické převodovky a šestistupňové manuální skříně. Jestliže v roce 2013 je podíl šestistupňových manuálních převodovek na prodejích jen 20 %, v roce 2019 to má být již více než 40 %. Stejně tak má stoupnout podíl automatických převodovek. V případě klasických planetových skříní z 18 % na více než 20 % a nárůst mají zaznamenat i převodovky dvouspojkové, bezestupňové a robotizované koncepce, a to součtem rámcově asi 5 %. Pro Opel bude proto velmi důležitá nová, osmistupňová, planetová automatická převodovka a počítá se i s vývojem dalších „nemanuálních“ skříní.

Krátké svezení mi umožnilo odhalit dlouhé zpřevodování skříní kombinovaných s novými motory i jejich ochotu k práci v nízkých otáčkách.

Seznámení s novými motory 1.6 SIDI Turbo a 1.6 CDTi i novými převodovkami, manuální šestistupňovou a osmistupňovou automatickou, proběhlo v testovacím centru automobilky v Dudenhofenu nedaleko Frankfurtu.

Pokud bych měla něco vyzdvihnout, pak je to tichý chod obou motorů a fakt, že podtáčení pro ně není nepřirozené, ba naopak. Spíše vyšší otáčky nevyhledávají. Spotřebu nebylo možné v průběhu krátkého svezení otestovat. Dobrý dojem udělala i automatická převodovka prezentovaná v insignii, hlavně díky krátkým a přesným drahám, i manuální ústrojí.

1.6 SIDI Turbo a 1.6 CDTi
Nový benzinový motor 1.6 SIDI Turbo (ve výkonových verzích 170 a 200 koní s 280 až 300 Nm) se chlubí 10% úsporou CO2 na každý kilometr i 30% nárůstem točivého momentu ve srovnání s dnes používanými motory. Pro dosažení dobrých parametrů je vybaven variabilním časováním ventilů, turbínou o průměru jen 41 mm (pro lepší zátah z nízkých otáček) nebo třeba ve spalovacím prostoru centrálně umístěnými vstřikovači.

Nový celohliníkový motor 1.6 CDTi se pak chlubí výkonovými parametry 136 koní a 320 Nm. Rozvody jsou poháněny řetězem, kompresní poměr je 16:1, v konstrukci příslušenství motoru bylo hojně využito plastových a kompozitních materiálů. 150 specifických patentovaných kontrolních funkcí se stará o to, aby motor v každé situaci pracoval co nejefektivněji a nejkultivovaněji. Právě na nízké úrovni hluku a vibrací si v případě těchto motorů u Opelu zakládají. Těšit se na něj brzy mohou třeba zájemci o zafiru.

Nové převodovky
V kategorii pro spolupráci s motory s točivým momentem v rozmezí 100 a 400 Nm má nyní Opel k dispozici tři manuální a pět samočinných ústrojí. V následujících letech dojde k celkové revizi nabídky, přepracování některých skříní, vývoji nových i ukončení nabídky převodovek neperspektivních konstrukcí. Nové převodovky jsou vyvíjeny hlavně s důrazem na uživatelský komfort a snížení celkových ztrát. První a druhý stupeň nové manuální převodovky dostane dokonce trojitou synchronizaci, bude použit nízkoviskozitní olej, který dobře funguje i za studena, a mnohé další. Nepočítá se pak s vývojem manuálních převodovek pro motory s točivým momentem větším než 235 Nm. Osmistupňový automat přenese až 500 Nm a i on byl optimalizován pro co nejnižší celkové energetické ztráty.


Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: