Mazda 3 MPS vs. Nissan 370 Z vs. Subaru WRX STI
26.01.2013
Chovají se jako chuligáni, kterým není nic svaté. Ješitné Subaru WRX STI si nárokuje titul okruhového krále. Mazda 3 MPS a Nissan 370 Z si ale najdou sebemenší příležitost, jak mu zkřížit cestu.
Vrrrrrrrrrrrrr! Kakofonie zvuků motorů a výstřely z výfuků prořezávají klid ospalého mlhavého rána na závodním okruhu v Sosnové u České Lípy. Tady jsou ale doma. Byly postaveny,
aby jezdily naplno, a na okruhu je k tomu ta nejlepší příležitost.
Traťoví komisaři v roli sekundantů ještě dopíjejí svoji ranní kávu a sledují, jak se jednotliví adepti připravují na souboj. A je to hodně nesourodá trojice. Dvakrát čtyři, jednou šest
válců, jednou vše vpředu, podruhé pohon vzadu, potřetí tam i tam, dvakrát „foukání“, jednou „atmosféra“. A aby toho nebylo málo, tak každý z této trojice je navíc v jiné
karosářské variantě (subaru existuje i jako hatchback). Dvakrát s pěti místy a jednou se dvěma. Co je ale spojuje, je to, že pocházejí ze země vycházejícího slunce. A tomu se dnes
v Sosnové zpoza mraků zaboha nechce.
Ospoilerovaná Mazda 3 MPS, přikrčený a jakoby k silnici přilepený Nissan 370 Z a výhružně působící Subaru WRX STI, jehož mohutné křídlo na zádi se tyčí vzhůru jako jakýsi pomyslný falický symbol. Nejvíce válců v tomto souboji má Nissan 370 Z, který disponuje i největším výkonem 241 kW. Jeho šestiválec chce trápit subaru, má ale atmosférické plnění, a tak při objemu 3,7 l generuje „jen“ 363 Nm. Po otevření kapoty se u běžných aut odkryje pohled většinou jen na obligátní plastový kryt s logem automobilky. Ten je i u nissanu, ale ocelová rozpěra v tomto případě vše vynahrazuje. Ležatý přeplňovaný čtyřválec Subaru s protiběžnými písty, to je skutečná strojovna, kde i laik pozná: ne, toto není běžné auto! Při objemu 2,5 l dává k dispozici 407 Nm a 221 kW. Druhým největším točivým momentem disponuje 2,3litrový přeplňovaný čtyřválec Mazdy 3 MPS, jehož 380 Nm doplňuje i z této trojice nejnižší výkon 191 kW. Ale konec encyklopedie, jde se jezdit!
Motor sice není žádný beránek, zvukový projev je ale oproti subaru mnohem mírnější. Někde na půl cesty zůstal i možná až příliš civilní interiér 3 MPS. Odlišná grafika přístrojů a trochu výraznější sedadla jsou slabou náplastí. Čest se snaží zachránit ukazatel tlaku, který generuje turbodmychadlo. Za volantem se ale sedí přirozeně, řidič se však musí stále prát s příliš tuhou spojkou.
Ale to již vyráží na trať Subaru WRX STI, a v zatáčkách je zatraceně rychlé. Otočný ovladač SI-Drive mezi předními sedadly nastavuje charakteristiku odezvy plynového pedálu. Režim Intelligent je dobrý na silnici, v Sosnové si však nejen WRX STI, ale i my zasloužíme nejostřejší Sharp Sport, který v motoru otevírá všechna stavidla. Subaru je výborně vyváženým vozem, který si prostřednictvím mezinápravového diferenciálu můžete dovyvážit podle sebe. Je libo více přetáčivosti? Potom není nic snadnějšího než směrovat více točivého momentu na zadní kola. Subaru se vrhá do zatáček s vervou a jeho ovladatelnost je příkladná. Návykový zvuk boxeru se dostává pod kůži. Řízení je velmi dobře vyvážené a přesné. Aby ne, je to ještě stará dobrá hydraulika a brzdy se z této trojice nejlépe dávkují.
Každý z této trojice má něco, čím vám přiroste k srdci. Za jejich volanty se vám chce euforicky zpívat a dosti často i smát, anebo také brečet. Že si nemůžete koupit všechny tři…