Klavír v plamenech aneb jak se točí reklama?
22.12.2012
Koukáte v televizi na reklamní spot, kde lidé běhají po stropě a auta jezdí na lyžích. Říkáte si: Co je to za úlet? Vězte, že stále pouze slabý odvar toho, co přichází na televizní obrazovky s novou reklamní kampaní Škody. A my jsme byli u natáčení.
Představte si, že si chcete koupit auto, a tak jedete na zkušební jízdu. Na půli cesty vás zastaví hasiči. „Porouchalo se nám auto, musíte nás odvézt, hoří!“ Co vám zbývá, že? Hasiči nasednou,
vy jedete. Po chvíli uvidíte hořící klavír s klavíristou-sebevrahem, co na plameny nedbá a hraje a hraje… Samozřejmě neváháte, jedete rovnou k němu a společnými silami
s partou požárníků na zadních sedadlech klavír uhasíte a klavíristu zachráníte.
Zvláštní, říkáte si? Nikoliv. Takový byl scénář jednoho z mnoha příběhů, které právě v těchto dnech přicházejí na televizní obrazovky v podobě reklamních klipů Škody.
Kaskadér hrající roli náruživého klavíristy byl potřen nehořlavou hmotou. Natáčení se opakovalo hned několikrát za sebou, zima mu tak určitě nebyla.
Scénář funguje jako jakási reálná testovací jízda. Jde o reality show pro řidiče, o navazující sekvenci scén, které řidič-herec prožívá, a předem neví, co bude následovat. „Cílem bylo dosáhnout co nejpřirozenějších reakcí, aby výsledek nevypadal hraně,“ říká k tomu Tomáš Kubík, tiskový mluvčí Škoda Auto. Na konci každého dílčího příběhu řidič vždy přesedne do dalšího auta a takhle vyzkouší celou modelovou řadu.
To nejzajímavější na této televizní a internetové reklamní kampani je, že vůbec poprvé natáčela Škodovka v rámci jedné akce tak komplexní projekt. Obvykle se točí spot pouze pro jedno (nové) auto nebo jednu modelovou řadu, tentokrát ale šlo o tvorbu komplexního reklamního materiálu pro všechny modely automobilky najednou. Vše bylo navíc přichystáno podle tzv. modulárního konceptu, což znamená, že kromě základních výstupů (jeden 60vteřinový spot pro internet a dva kratší pro televizi) je možné z natočené stopáže „namíchat“ podle potřeb jednotlivých importérů po celém světě různě dlouhé reklamní spoty s různým obsahem a různými auty. Tomáš Kubík k tomu dodává: „V České republice jsou sice aktuální všechny modely, avšak to neplatí zdaleka na všech našich trzích. Tam právě místní importéři využijí možnosti vytvořit si klip tzv. na míru.“ Druhý případ pak je, když bude importér chtít podpořit pouze konkrétní model.
Russian Arm - otočná kamera upevněná na střeše upraveného SUV. Jejím úkolem je pořizovat akční záběry za jízdy.
Součástí natáčení, resp. reklamní kampaně, byla i tvorba tzv. „print motivů“ – tedy fotografií pro použití v tištěných médiích.
Fabia byla při natáčení ověšena ze všech stran kamerami, které snímaly staticky okolí i interiér auta.
„Rozhýbání“ stojícího auta se nakonec provede cíleným rozmazáním pozadí snímku, pro které se použije fotografie čisté scény (tedy bez auta), a „namontováním“ snímku točících se kol. Ta se fotí velmi prozaicky – auto se postaví na hever a kolo omotá textilním pásem. Za ten se pak zatáhne, kolo se roztočí a vyfotí s uzávěrkou nastavenou na zhruba 1/30 sekundy podle potřeby.
Reklamní kampaň jde doslova do světa během listopadu a prosince tohoto roku.
V závěrečné scéně se sešlo veškeré herecké i neherecké osazenstvo a gratulovalo režisérovi a protagonistům.