Povinné ručení a věk řidiče: Za mládí se platí
13.06.2011
Výši povinného ručení ovlivňuje řada faktorů. Jedním z nich je i věk řidiče. Jaké jsou rozdíly v platbě čistě podle věku, to jsme zjišťovali u 12 pojišťoven poskytujících povinné ručení.
Statistiky nehodovosti i čísla z pojišťoven potvrzují, že věk hraje velkou roli nejen v počtu, ale také v závažnosti nehod. Nelze samozřejmě vycházet jen z počtu nehod pro tu kterou věkovou skupinu, protože jen část mladých lidí má okamžitě po dosažení věku dospělosti k dispozici automobil. Statistiky sledují také závažnost nehod, kolik například zemře lidí na 1000 nehod. V tom jsou mladí nejnebezpečnější, „skóre“ řidičů do 18 let (malé motocykly) v roce 2010 bylo 25,2 oběti na 1000 nehod.
Věk tedy u většiny pojišťoven hraje určitou roli, a jak ukazuje naše tabulka, mnohdy velmi výraznou. Za mládí se tedy za volantem platí. Ze všech 12 pojišťoven poskytujících povinné ručení nesegmentuje podle věku jen jedna, a tou je Kooperativa. „V povinném ručení nesegmentujeme ani podle věku, a ani podle místa bydliště pojistníka, proto máme pro všechny věkové kategorie a místa bydliště stejné základní ceny,“ uvádí Milan Káňa.
Ačkoliv většina pojišťoven věk majitele vozu bere v potaz, přístup je různý. Odlišná jsou věková rozmezí, někde dělí řidiče jen na dvě poloviny, jiní „kouskují“ zejména mladší řidiče po několika málo letech. „Věk zohledňujeme v základní sazbě povinného ručení pouze u řidičů do 30 let, kteří vykazují dlouhodobě vysoký škodní průběh napříč celým trhem,“ říká Jiří Cívka, mluvčí pojišťovny Generali. Rozdíly jsou někdy značné, ovšem Václav Bálek z pojišťovny Allianz upozorňuje, že zdaleka nepostihují výši škod. „Ačkoliv sazby jsou pro šoféry do 24 let vyšší, přirážky pro mladé klienty ani tak zdaleka nedosahují výše, která by odpovídala škodní potřebě z pro ně sjednaných pojištění. Tímto segmentováním navíc eliminujeme dopad nákladů na škody z jejich pojištění na výši pojistného starších věkových skupin.“
Pojišťovna Slavia stanovila jako hranici 26 let. „Tito klienti mají pojistné dražší o cca 30 % než starší klient. Vyšší cenu pojistného pomáhá zodpovědným mladým řidičům zmírnit tzv. 15% bonus kredit. To znamená propůjčení 15% bonusu na dobu dvou let, pod příslibem zodpovědné jízdy. Pokud řidič během dvou let bourá, bonus kredit mu je odejmut a doplatí pojistné,“ uvádí Jan Bárta, obchodní a marketingový ředitel.
Obdobnou možnost poskytuje i Česká podnikatelská pojišťovna (extrabonus jako za 36 měsíců bezeškodního ježdění). „Na základě našich dlouhodobých statistik na téměř milionu pojištěných klientů můžeme potvrdit, že segment klientů do 23 let se chová z hlediska nároků na pojistná plnění výrazně rizikověji. Proto je pojistné z hlediska věku u 23letého klienta dražší než například u 27letého nebo 50letého klienta,“ vysvětluje tisková mluvčí Renata Svobodová.
Pojištenci ve veku do 23 let jsou z hlediska nároku na pojistné plnení rizikovejší.
V pojišťovně AXA nejvíc rozlišují, zda se u nich pojistí řidič mladý, kterému barva na řidičáku sotva zaschla, či řidič zkušený, který už své schopnosti prokázal mnohaletým ježděním bez nehody. „Od podzimu 2010 jsme ale také přistoupili k speciálním sazbám pro seniory, neboť se statisticky jednoznačně prokazuje, že rizikovost této skupiny roste,“ upozorňuje mediální zástupce Mikuláš Duda. Poněkud odlišný názor a zejména postup mají v pojišťovně Uniqa, i když vyjádření Evy Svobodové částečně potvrzuje slova o větším počtu nehod starších řidičů. „Žádné přirážky pro nejstarší seniory neuplatňujeme. Od věku 55 let mají obecně řidiči v Uniqa výhodnější tarif, protože z výzkumů i našich statistik vyplynulo, že jezdí řidčeji a pomaleji. Tudíž i když k nehodě dojde, následky jsou menší než v mladších věkových kategoriích.“
Slavný dramatik George Bernard Shaw kdysi vystoupil na přednášce na jedné univerzitě. Své vystoupení zahájil slovy: „Stáří má mnoho výhod.“ Pak se na dlouho odmlčel a posléze pravil: „Marně si na nějakou vzpomínám.“
Bonus dopředu
Nejvýrazněji snižuje platbu za povinné ručení bonus. Motoristé mají nárok na snížení o 5 % ročně, maximálně o 50 procent. Pojišťovny občas nabízejí na rok i 10 procent a maximum dosáhne výjimečně i 60 %.
Česká podnikatelská pojišťovna nabízí tzv. extrabonus Profi v délce 36 měsíců, který je určen pro všechny dobré řidiče, kteří předpokládají, že nezpůsobí pojistnou událost v období tří let od data počátku smlouvy. Pokud však způsobí nehodu, vše, co dostali jako bonus, musí doplatit. Tato možnost se může využít pouze pro novou smlouvu, která musí být sjednaná na dobu neurčitou (nikoli sezonní či krátkodobá), platba pojistného musí být pololetní nebo roční a klient nesmí být zařazen v malusové kategorii. To znamená, že takovou smlouvu mohou uzavřít i mladí řidiči. Tuto možnost dává i pojišťovna Slavia. Lze to považovat za dobrý nápad, vědomí finanční ztráty může mladého řidiče na silnici trochu ukáznit.
Rodinný bonus
Některé pojišťovny umožňují v rámci rodiny (matka, otec, sourozenci) přenášet nejvýhodnější bonus. To znamená, že pokud syn či dcera dosáhnou patřičného věku a koupí si automobil, mohou začít s padesátiprocentním bonusem, který má bezeškodním průběhem vyjetý otec nebo matka. Samozřejmě jim bude platit jen do doby, než způsobí první nehodu.
Věk v číslech
16 432 Kč: Nejdražší povinné ručení podle věku Pražan do 22 let, pojišťovna AXA
1795 Kč: Nejlevnější povinné ručení podle věku obyvatel menšího města/vesnice nad 40 let, pojišťovna Direct
6573 Kč: Největší rozdíl v povinném ručení podle věku (axa)
Partnerem článku je Klikpojisteni.cz, srovnávač a mj. povinné ručení kalkulačka v jednom.