Škoda Fabia S2000: Nejlepší jízda na ledě
22.01.2011
Sedíte tak nízko, že sotva vidíte horizont. Hnout se nemůžete, protože vás v karbonové sedačce drží pětibodové pásy. Pilot s vámi cloumá ze strany na stranu podle toho, co mu zrovna povíte do interkomu. A aby toho nebylo málo, máte na starost hromadu tlačítek a přepínačů. Vítejte u spolujezdce ve Škodě Fabii S2000!
Naštěstí dnes nebylo co přepínat a pilotovi co povídat; byli jsme tu pouze od koukání, byť z perspektivy, kterou si obvykle užívá kopilot, třímající v ruce rozpis. Ten ale tentokrát opravdu nebyl třeba. Uzavřená trať na zasněženém poli nedaleko rakouského jezera Hintersee čítala všehovšudy osm zatáček.
Soutěžní vůz S2000 se liší od sériové produkce v celé řadě věcí. Vlastně se dá říct, že Fabia S2000 je sériové fábii podobná víc po marketingové než technické stránce.
Vizuálně charakterizuje rallye specifikaci široký bodykit, křídlo na pátých dveřích a válečné zbarvení. Pod karoserií se pak neskrývá nic, co by významněji připomnělo běžnou produkci. Rozdílné je zavěšení kol (byť principiálně stále McPherson), pohonné ústrojí, elektroinstalace, zkrátka vše.
V prostoru pro posádku zbyly z vybavení sériového vozu výdechy ventilace a kličky dveří. Pro laika je nezvyklé, že kvůli správné poloze těžiště jsou sedačky umístěny až na úroveň B sloupků. Po usazení si tak díky vzdálenosti od předního okna připadáte skoro jako ve francouzském MPV. Chybí pouze patrona s parfémem.
Jednička zapadla s trhnutím na své místo a Juho Hänninen vyráží na dvě ostrá kolečka s falešným spolujezdcem na palubě. Povrch umělé erzety připomíná ledovku; je nad nulou a tající sníh vytváří na uježděné ploše kluzký film.
Finský pilot jede s naprostou jistotou, a když už povrch trati nedovoluje větší boční přetížení, předvádí alespoň, jak moc zeširoka lze právě tuhle zatáčku projet. A taky tu další, a další… Rozhození auta ze strany na stranu je učebnicové, jak se ostatně na šampiona IRC 2010 sluší a patří. Rekord trati by z toho sice nebyl, ale alespoň se nám naskýtá pohled přímo dopředu skrz boční okénko.

Zbarvení vozů pro sezonu 2011 je inovované. Zelená a bílá byly invertovány, fábii to nyní víc sluší.
Jedeme druhý okruh, stále bez známky zaváhání. Hänninen předvádí koncert na tři pedály, prakticky neustále při jízdě přibrzďuje levou novou. Přece jen ale přichází chybička: jedna ze zatáček nás vynese lehce na vnějšek, což se neobejde bez gejzíru sněhu. Rozmoklá břečka bije do podběhů, a protože v interiéru nenajdete žádné tlumící hmoty, jasně slyšíte každý dotyk kapky vody s karoserií.
Stejně bezprostřední je to s motorem a převodovkou. Řadí se pod plynem, zapadnutí nového převodu provází citelné trhnutí. Žádné štráchy, pěkně herda do zad. Tady synchrony nehledejte.
Atmosférický čtyřválec letí do otáček a pneumatikám se nedostává trakce. Zvuk motoru v celém spektru je jadrný a syrový, žádné příkrasy ve výfukovém potrubí. V interiéru není slyšet vlastního slova, bez interkomu si nepopovídáte.
Dokončujeme naši jízdu, jednu z asi tak sto padesáti osmi, které dnes musí tovární piloti Hänninen a Kopecký absolvovat. Zábava to pro ně není, nicméně tým využil novinářskou předváděčku alespoň k testování, takže je na co se soustředit. Vždy po několika jízdách tak fábie putuje do servisního stání, kde následuje vyhodnocení telemetrie a úprava nastavení.
Nakonec největší legraci jsme si užili po oficiálním ukončení celé akce. V zázemí se našlo pár volných předváděcích sériovek, na kterých Raimund Baumschlager celý den školil novináře.
Trať po závodní fábii byla volná, a tak jsme vyrazili vyzkoušet vlastní řidičské umění. Jako naprosto nejzábavnější vůz ze sériového portfolia se ukázal yeti s pohonem všech kol. Do závodní fábie měl samozřejmě daleko, ale dveřmi napřed to šlo také. Tedy do doby, než zasáhlo úzkoprsé ESP. Ale to už je zase jiná kapitola…
TECHNICKÉ ÚDAJE:
ŠKODA FABIA S2000
Karoserie
Délka x šířka 4000 x 1820 mm, rozvor 2486 mm, hmotnost min. 1200 kg. Objem palivové nádrže 75 l.
Podvozek
Nezávislé zavěšení všech kol, vpředu i vzadu typu McPherson, brzdy kotoučové Brembo. Pneumatiky BF-Goodrich, ráfky 8x18“ (asfalt) nebo 7x15“ (šotolina). Pohon všech kol, 2 mechanické diferenciály, sekvenční šestistupňová převodovka.
Motor
Atmosférický zážehový čtyřválec, zdvihový objem 1996 cm3, nejvyšší výkon 200 kW (270 k) při 8250/min, nejvyšší točivý moment 250 Nm při 7250/min.
Jízdní výkony
Spotřeba paliva cca 60 l/100 km v ostrém tempu
Foto: Autor/archiv