Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Mercedes-Benz G 320 CDI vs. Prinoth Ragazi T4S

Fascinace

10.05.2010

K třicátým narozeninám jsme Mercedesu G nadělili netradiční dárek. Poslali jsme ho na ozdravný pobyt do Krušných hor, kde na něj na čekalo neobvyklé setkání.

Tlačítky uprostřed přístrojové desky zavíráme všechny tři diferenciály, jiným ovladačem řadíme redukci a volič samočinné převodovky posouváme do polohy D. Zlehka sešlapujeme plyn. Auto se zhoupne, ale vrátí se zpátky. Snažíme se ho rozhoupat, ale nepomáhá to. Když už se zdá, že se kola chytla, sázíme vše na jednu kartu, přesněji řečeno na plný plyn. Motor vyje, auto se otřásá a všude kolem lítá sníh smíchaný s blátem. Vyjet z hluboké závěje se nám ale nepodařilo.

Automobily Mercedes-Benz G 320 CDI vs. Prinoth Ragazi T4S

Podobné řetězy do terénu jsme nasazovali vůbec poprvé. Manipulaci s nimi ztěžovala jejich hmotnost kolem 20 kg.


Vystupujeme z vyhřáté kabiny, vztekle práskneme dveřmi (což ale musíte dělat i normálně, protože zámky „géčka“ vyžadují pořádnou sílu) a jdeme do nedaleké chaty za Františkem Štefanem. S ním jsme se před týden dohodli, že na sjezdovce Velflink v krušnohorské obci Pernink vyzveme na souboj sněžnou rolbu.

Automobily Mercedes-Benz G 320 CDI vs. Prinoth Ragazi T4S

Hned při výjezdu k vleku jsme přecenili schopnosti naše, auta i řetězů Pewag. Bohužel ne naposled.


Naše sebevědomí nabyté tím, že jsme přijeli Mercedesem G, jedním z nejschopnějších terénních automobilů, který jsme navíc obuli do řetězů od české firmy Pewag pro ty nejtěžší podmínky, tak dostalo na frak hned na začátku. Při zdolání mírného kopečku k vleku jsme totiž zapadli do hlubokého sněhu. Když jsme přišli s prosíkem za panem Štefanem, jestli by nás něčím nevytáhl, bylo jasné, že to bude rolbou. Tou, kterou jsme chtěli pokořit v rychlosti výjezdu sjezdovky. Ptát se nás, zda máme něco na vytažení, bylo zřejmě podle něj zbytečně (a bylo), takže nám rovnou podával ocelové lano z hákem. Ozvalo se pípání, rolba se dala do pohybu a na břiše sedící mercedes s lehkostí vytáhla. Kráter, který tam po nás zůstal, pak rolba během chvilky s ladností virtuosa úhledně zahladila.

Automobily Mercedes-Benz G 320 CDI vs. Prinoth Ragazi T4S

Při druhé jízdě jsme dokonce i vedli. Jenom ale ze solidarity k nám a kvůli fotografovi.


V tu chvíli nám došlo, proč nás na svoji sjezdovku pustil. Byl si totiž naprosto jistý schopnostmi svého miláčka, rolby Prinoth T4S. Zároveň ale byl pro každou špatnost a také velký fanda do terénních aut: „Také mám off-road, ale s manuálem. Když někde zapadnu i s vlekem, přes spojku se z toho většinou dostanu. S automatem by to nešlo.“ Kromě lyžařského areálu a rolby vlastní František Štefan ještě speciální bagr určený pro práci v těžko přístupném terénu. „Ten mě živí přes rok, tohle mám spíš jako relax.“

 
Automobily Mercedes-Benz G 320 CDI vs. Prinoth Ragazi T4S

Přestože rolba Prinoth T4S může jet maximálně 22,5 km/h, měkký podklad a bořící se kola zhatily naši rychlostní převahu.


Závodní dráhu máme vyhrazenou na kraji modré sjezdovky. Vysílačkou dal pokyn svému kolegovi, aby nasměroval lyžaře na druhou polovinu sjezdovky. Naštěstí po ránu jich tam moc nebylo. Díky bohu. Přesto u nich vzbudil stříbrný mercedes na sjezdovce velkou pozornost: „Stalo se něco? Vy tady budete natáčet?“ Jedna elegantní dáma dokonce projevila zájem i o samotné auto: „A co to vlastně je? Mercedes? A kolik stojí? Tolik? Vždyť je to takové ošklivé hranaté auto. Za to bych takové peníze nikdy nedala,“ reagovala na naši odpověď, že tenhle kus stojí kolem 2,5 milionu korun. Asi těžko bychom jí vysvětlovali, že právě kvůli hranatým tvarům nepodléhajícím již třicet let žádným módním vlivům jsou lidé ochotni utratit takovou spoustu peněz.

Automobily Mercedes-Benz G 320 CDI vs. Prinoth Ragazi T4S

Nejtěžší na řízení rolby bylo sladit plyn s velmi citlivým řízením, které reagovalo na sebemenší vychýlení volantu.


Zpátky k závodu. Čistě teoreticky bychom měli mít nad rolbou rychlostně navrch. Její přeplňovaný šestiválec Scania o objemu devět litrů disponuje výkonem 238 kW a maximálním točivým momentem 1337 Nm. Hydrostatická jednotka Rexroth zajišťující prostřednictvím rozety přenos síly na pásy s 1365 mm dlouhými ocelovými lištami (celá sada na rolbu vyjde asi na 800 000 Kč) však rolbě zajišťuje maximální rychlost 22,5 km/h. Vidlicový třílitrový šestiválec našeho mercedesu má „jen“ 165 kW a 540 Nm, sedmistupňová samočinná převodovka by nám měla i se zařazenou redukcí zajistit potřebnou výhodu. Otázkou však zůstává, jak si poradí povrch sjezdovky s 2,2 t váhy přenášené 265 mm širokými pneumatikami. Prinoth sice i s přední radlicí a zadní frézou váží kolem 8,5 t, jenže téměř 1,5 m široké pásy tuto hmotnost roznášejí na mnohem větší plochu.

Automobily Mercedes-Benz G 320 CDI vs. Prinoth Ragazi T4S

Řadový devítilitrový šestiválec má spotřebu kolem 22 l nafty na hodinu.


Řadíme redukci, v manuálním režimu převodovky volíme dvojku, zamykáme diferenciály a jedeme. I když je povrch sjezdovky upravený a zpevněný, stejně se boříme. V tu chvíli je jasné, že to asi nedopadne dobře. Svou převahu rolba korunuje tím, že spustila frézu a cestou nahoru rovnou upravovala sjezdovku. Zkoušíme zlehka přidat plyn, na což mercedes reaguje zrychlením. Dokonce se přibližujeme na dohled rolbě, jenže ta už se otáčí zpátky. V zápalu boje jsme se ani nestačili podívat na rychloměr, kolik jsme jeli. „Chcete to dát ještě jednou?“ ptá se nás František Štefan. „Můžete klidně přidat, sjezdovku jste mi moc nezničili a já jel na půl plynu,“ pohřbívá s úsměvem poslední zbytečky našich ambicí. Přesto to ale nevzdáváme a přijímáme druhou šanci. I když víme, že na celkové vítězství to stačit nebude, jsme připraveni se smířit i s remízou.

Automobily Mercedes-Benz G 320 CDI vs. Prinoth Ragazi T4S

Tlačítka ve středu volantu aktivují frézu, kontrolky pak zobrazují její otáčky a hloubku záběru.


Tentokrát to zkoušíme bez redukce a s otevřenými diferenciály. Opatrně se rozjíždíme, koukáme kolem sebe a rolba nikde. Bohužel jsme ale nebyli tak rychlí, jak jsme si zoufale mysleli. Jenom jsme kvůli focení dostali milosrdný náskok. Když v zrcátku zahlédneme čtyři zářící světla umístěná na střeše kabiny, zpanikaříme a dupeme na plyn. To jsme ale neměli dělat. Kola se zabořila do sněhu a na přístrojové desce začala zuřivě blikat kontrolka ESP, kterou jsme na začátku zapomněli vypnout. Rychlá deaktivace stabilizace ani ubrání plynu už nedokázaly odvrátit krutou prohru. Jako cenu útěchy nám František Štefan dává možnost usednout za volant rolby, a dokonce ji i řídit.

Automobily Mercedes-Benz G 320 CDI vs. Prinoth Ragazi T4S

Joystickem s tlačítky připomínajícím knipl stíhačky se ovládá přední radlice.


Stejně jako u normálního auta všechno začíná správným seřízením volantu, který má ve svém středu místo airbagu kontrolky a ovládací prvky pro zadní frézu. Další armádu ukazatelů a ovladačů má řidič vpravo od sebe. Je tam i knipl se třemi tlačítky, kterými se ale nestřílí, nýbrž ovládá přední radlice schopná až 12 různých pohybů.

Automobily Mercedes-Benz G 320 CDI vs. Prinoth Ragazi T4S

Pozice za volantem je velmi pohodlná.


Motor se klasicky startuje klíčem v zapalování. Ve druhém kroku se musí otočit velké žluté kolečko. „Je to něco jako ruční brzda v autě,“ vysvětluje náš instruktor. Dvěma přepínači pod ním se aktivuje hydraulika a zařadí dopředná nebo zpětná rychlost. „Ovládání pásů a zatáčení obstarává elektronika, ty jenom točíš volantem. Řízení je ale velmi citlivé, takže dokud to nemáš v ruce, polož si ji sem.“ Jak jsme se totiž hned přesvědčili, rolba okamžitě reaguje na sebemenší pohyb volantu. Ještě než se sám vrátí do středové pozice, už se prinoth začal stáčet. „Přidej trochu plynu, ať je ten obrat plynulý,“ radí mi ze sedadla spolujezdce František Štefan. Jindy zase: „To je moc, uber! Ne tak zprudka. Netoč s tím tolik! Zvedni tu rolbu výš.“ Asi po dvaceti minutách zběsilého zatáčení doleva a doprava se nám konečně daří jakž takž sladit práci s volantem a plynem, takže naše pohyby po sjezdovce už nejsou okolí nebezpečné. A jako dárek za uznání našeho pokroku dostáváme za úkol zahladit jizvy na sjezdovce způsobené mercedesem. Tak takový úklid děláme s opravdovou chutí.

Technické údaje

Model  Prinoth Ragazi T4S
Mercedes-Benz G350 CDI
Uspořádání motoru/
  počet válců

 Řadový/6  Vidlicový/6
Objem                               cm3
 9000 2987
Výkon                             kW(k)
 238(324) 165(224)
 při 1/min
 2200 3800
Max. točivý moment          Nm
 1337 540
 při 1/min
 1500 1600-2400
Úroveň čistoty emisí
 Euromot II
Euro 4
Emise CO2
 -  302
Pohot.hmotnost/užit.zatížění kg
 8470/-  2275/575
Délka x šířka x výška           mm
 4985 x 4000 x 2750
 4662 x 1760 x 1931
Rozvor                               mm
 -  2850
Průměr otáčení vlevo/vpravo  m
 na místě
11,3
Světlá výška                     mm
 500 205
Nájezdový úhel vpředu/vzadu °
 -  36/27
Stoupavost                           %
 -  80
Max. boční náklon                %
 -  54
Zavazadlový prostor m3(VDA)
 -  0,250/1,580
Objem palivové nádrže          l
 200  96
Pneumatiky testovaných vozů
 Pásy 265/70 R16
Přenos síly
Pohon zadní rozetou, hydrostatická jednotka Rexroth
Stálý pohon všech kol, závěr nápravových i centrálního diferenciálu
Nejvyšší rychlost             km/h
 22,5  177
Spotřeba                          nafta
 17,0 l/h
 10,8 l/100km
Cena základní verze            Kč
 asi 7 500 000
 1 986 110


Text: Michal Štengl
Foto: Jiří Steiger

Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: