Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Rozhovor: Kdyby se oživení Alfy Romeo nepovedlo, můžeme to rovnou zabalit

Rozhovor

03.03.2016

Sergio Marchionne vede Fiat už 12 let, do důchodu se ale zatím nechystá. Nejprve italskou automobilku dostal z dlouhodobých ztrát, poté ji sloučil s Chryslerem a nyní před ním leží největší úkol: konečně nastartovat značku Alfa Romeo. Jak vidí její budoucnost, co si myslí o dieselgate a jakou větší budoucnost elektromobilům?

Na oživení Alfy Romeo se dlouho čekalo, Giulia je po šesti letech první nový model, který cílí na širší okruh zákazníků. Proč jste odkládali návrat do střední třídy?

Na úvod je důležité říct, že jsme neodložili investice do nových modelů, jen termín jejich uvedení do prodeje. Jedním z důvodů je vývoj trhu v Číně, který měl být pro budoucnost Alfy klíčový. Ale odbyt importovaných aut v posledním roce prudce klesl, navíc naše dosud ziskové čínské aktivity jsou nyní na nule. Proto jsme plány upravili s větším důrazem na potřeby zákazníků v Evropě a v USA.

Nebylo by řešením vyrábět auta přímo v Číně, jak to dělá mnoho vašich konkurentů?

Alfa Romeo je italská značka. V Číně se proto bude prodávat jen tehdy, když bude mít smysl dovážet její auta z Itálie. Teoreticky bychom mohli v Číně vyrábět i Ferrari, ale proč? Touto cestou jít nechci, případná změna image našich prémiových značek za zvyšování odbytu touto cestou nestojí. Čínský trh je dnes velká neznámá, teprve se musí zkonsolidovat. Dnes tam v jediné zemi působí 47 místních značek, v západním světě to fungovalo podobně někdy před sto lety…

Zatím zmiňujete jen aktuální vývoj, plány na uvedení nových modelů jste ale měnili už několikrát…

Vyvinout technicky propracovanou Alfu Romeo je pro mě hlavní priorita, mnohem důležitější než dostat ji do prodeje v době, kdy to vy nebo kdokoliv jiný očekává. Historie značky je silná, mnohem velkolepější než její současnost. Kdyby se oživení Alfy nepovedlo, můžeme to rovnou zabalit. Zkrátka nesmíme selhat.

Máte stále v plánu uvést pod značkou Alfa Romeo i SUV? Přece jen už existuje Jeep, teď se představuje Maserati Levante…

Ano, i když vím, že crossovery budou kanibalizovat na prodejích konvenčních modelů. Zákazníkům se ale nemůžeme divit, spousta z nich uvažuje takto: proč kupovat sedan, když moderní SUV jezdí stejně dobře a k tomu přidává užitnou hodnotu navíc? Takže posun v uvažování tu je, naše jednotlivé crossovery a SUV si ale navzájem konkurovat nebudou. Jeep je dobře zavedený a nové Maserati má vysoké ambice, tomu odpovídá i cena. Také pozice crossoveru od Alfy bude jasně definovaná.

Nechystáte konkurenta pro Teslu?

Ale my už vyrábíme konkurenta Tesly, Fiat 500e… (smích). Každý dnes dělá dva typy aut, crossovery a elektromobily. I my se tohoto trendu držíme.

Něco podobného Tesle Model S by například mohlo posloužit k oživení značky Lancia…

Moje odpověď je jasná: jen přes moji mrtvolu! Elona Muska znám osobně, jeho obchodní model ale nechápu. Neumím dělat auta jako on, proto žádná z našich značek nechystá nic podobného Teslám. Stejně tak nechápu snahy Applu. Bavil jsem se s lidmi od nich, říkal jsem jim, aby si šli lehnout domů a počkali, až je přejde nápad vyrábět auta. Nevím ale, jestli se budou mojí radou řídit…

Fiat teď naopak intenzivně rozvíjíte. Letos přijde především Tipo, pracujete i na nástupci Punta?

Tipo je to správné auto do dnešní doby, ukazuje racionální stránku Fiatu. Samozřejmě by mohlo mít motor z F1 a zrychlit na stovku za tři sekundy, mnohem důležitější ale je, aby nabídlo co nejlepší poměr ceny a užitné hodnoty – a to se mu daří. Co se týká nástupce Punta, letos v Evropě takový model rozhodně neuvidíte. S panem Altavillou (pozn.: výkonný ředitel skupiny Fiat pro Evropu) segment malých vozů intenzivně řešíme a jeho budoucnost vidíme hlavně v crossoverech a velkoprostorových vozech.

A jak vnímáte skandál ohledně emisí motorů TDI? Má přímý dopad na vaše aktivity?

Dieselgate má dopad úplně na všechny kolem aut – na mě, na vás, na miliony zaměstnanců automobilového průmyslu. Život „poté“ je rozhodně složitější a v souvislosti s kauzou šla reputace všech výrobců aut dolů. Je ale důležité zdůraznit, že nejde o selhání technologií, jde o selhání kontrolních mechanismů. Došlo ke špatné implementaci pravidel a pak trvalo roky, než se to odhalilo.

Zmiňujete předpisy – dá se v návaznosti na dieselgate očekávat jejich úprava? Zákazníkům se také jistě nelíbí velký rozdíl mezi udávanou a skutečnou spotřebou…

Systém měření spotřeby, od kterého se všechno odvíjí, vznikl už dávno (pozn.: jeho kořeny sahají do sedmdesátých let). Z toho tedy přímo vyplývá, že by bylo vhodné ho změnit, aby lépe odrážel vývoj technologií. Je to ale na Evropské unii, aby připravila novou metodiku. Nesouhlasím s tím, když se některé automobilky nebo vlády snaží jednostranně prosazovat úpravy podle svých vlastních zájmů.

Jak vidíte další vývoj? Zesílí se nástup hybridů a elektromobilů?

To se stane tak jako tak, souvislost v tom nehledejte. Elektřinu všechny automobilky potřebují ke splnění emisních limitů pro rok 2020, takže se bude prosazovat bez ohledu na dieselgate. Z pohledu trhu je otázkou, jak rychle se elektrický pohon ekonomicky prosadí. To bude mít zásadní vliv na vývoj poptávky i nabídky. Osobně ale v dalších 10 letech nečekám na tomto poli výraznější posun. Na druhou stranu naftový motor už teď kvůli přísným normám není nejlevnější způsob, jak pohánět auto. Takže se dá počítat s postupnou změnou struktury trhu.

Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Nakedy střední kubatury patří k nejoblíbenějším motocyklovým kategoriím u nás. Japonská čtyřka v…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: