Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Výběr dětské sedačky: Pro děti od 6 měsíců jsou nejlepší ty se systémem i-Size


09.02.2016

Že nejmenší děti patří do skořepinové sedačky zády ke směru jízdy, to už snad ví každý. Mnohem méně se ale myslí na bezpečnost starších dětí. Změnit to má standard i-Size, na trhu je však nyní spíše zmatek než přehledná situace.

Snad každý soudný rodič dává bezpečí a zdraví svých dětí na první místo mezi dalšími prioritami, přesto se to ne vždy odráží ve volbě a užívání dětských sedaček. Bohužel, pomocnou ruku spotřebitelům v tomto nenabízí ani platná legislativa. S příchodem nové normy UN R129, známé spíše podle zkratky i-Size, se situace nezlepšila: v současnosti platí obě nařízení a na trhu je spousta výrobků, mezi nimiž není snadné se zorientovat.

Ponechme stranou hlavního zájmu převoz nejmenších dětí. Sedačky pro ně, tzv. vajíčka, jsou dvojího typu podle poutání – buď pásem, nebo napevno isofixem. Obě řešení mají své přednosti, ale pokud jde o bezpečnost, platí zde to, co pro všechny zádržné systémy pro děti: jistota a pevnost isofixu nemají ve složitějším, a tudíž ne vždy spolehlivém uchycení pásem konkurenci. Isofix zaklapne, i méně zkušený (starší nebo slabší) uživatel ví, že vše udělal správně, a to díky diodám a akustickému signálu.

Jakmile ale dítě z „vajíčka“ vyroste, vyvstane otázka, jak se dále postarat o jeho bezpečnost. A v tom je hlavní přínos nové normy i-Size, která místo dosavadní klasifikace sedaček podle hmotnosti dítěte doporučuje vhodný zádržný systém na základě skutečné velikosti dítěte. K tomu přidává přísnější testování a vybízí k tomu nejdůležitějšímu: vozit i odrostlejší děti zády ke směru jízdy a použít isofix.

„Při výběru sedačky se řiďte predevším její konstrukcí a výsledky testu. Vybírat podle ceny je jako jet na dvou kolejích najednou. Správná je ale jen jedna.“

Norma to nařizuje nejméně do 15 měsíců, výrobci sedaček, mezi nimi hlavně propagátor poutání proti směru jízdy, norská firma BeSafe, i déle: až do čtyř nebo pěti let věku dítěte. BeSafe svoji první dětskou sedačku vyrobila již v roce 1963 a první protisměrnou uvedla na trh v roce 1989, a má proto v této oblasti řadu zkušeností. Čtvrt století prosazuje tento typ převozu dětí, protože jejich fyziognomie je zásadně odlišná od dospělých. Sedačky proti směru jízdy pro větší děti však začali nabízet i další výrobci, např. Maxi Cosi. V čem je tedy jejich hlavní výhoda?

Podle některých výzkumů je tak zajištěna až pětkrát větší bezpečnost, protože dítě, jehož hlava je stále příliš velká a těžká, není při nejčastějším, čelním nárazu vystaveno nadměrnému přetížení, které by mohlo vést k poranění hlavy nebo krku. Dále se tím omezuje riziko zranění od pásů v oblasti hrudníku, u sedaček s nevhodně řešeným pultíkem odpadá možnost poranění břicha.

Ani i-Size není samospásný. Důsledně sledujte nezávislé testy!

Bohužel, ani standard i-Size není samospasitelný. Zásadní nevýhodou isofixových protisměrných sedaček pro větší děti je totiž jejich značný rozměr, který i u vozů střední třídy může způsobit, že si dospělý člověk na sedadlo vpředu před sedačkou pohodlně (a hlavně bezpečně) nesedne.

Řešením v takovém případě jsou kombinované typy sedaček, které u menších dětí umožní umístění proti směru jízdy po co nejdelší dobu (nikoliv jen do jednoho roku ve „vajíčku“ nebo do 15 měsíců dle nové normy) a u větších pak „klasické“ uchycení po směru jízdy. Kdo ale chce pro své dítě nekompromisní bezpečnost, ten jej udrží v isofixové sedačce až do čtyř let.


Co je i-Size?

Správně nařízení R 129, které začalo platit v červnu 2013 – jeho aktuální, první fáze se označuje jako i-Size. Jde o přísnější normu než dosavadní předpis R44/04 a podle ní se proti směru jízdy musí přepravovat děti až do 15 měsíců. Vyšší jsou požadavky při crash-testech, sedačka musí projít i bočním nárazem, nové figuríny mají více čidel. Zavedeny jsou jednodušší piktogramy, podmínkou je uchycení isofixem. Nyní se nacházíme v přechodné fázi, definitivní úprava se očekává nejdříve v roce 2017.


Proč vozit dítě co nejdéle proti směru jízdy?

  • Za prvé až za desáté: kvůli bezpečnosti. Podle některých údajů je tak dítě při čelním nárazu až 5x lépe chráněno.
  • Děti předškolního věku mají stále velkou a těžkou hlavu v poměru k tělu, což při umístění sedačky po směru jízdy zvyšuje riziko zranění hlavy a krku.
  • Pokud vedle sedí dospělá osoba, má s ní dítě oční kontakt, kdykoli potřebuje.
  • Nebojte se nevolnosti: podle výzkumů u malých dětí cesta „pozpátku“ nevolnost nezpůsobuje


Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: