Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

NA VLASTNÍ KŮŽI: Off-road v Suzuki Samurai

Reportáž

10.01.2016

Pořádný off-road, to nejsou jenom defendery, patroly nebo wranglery. Že velká mimosilniční dobrodružství lze zažít i s podstatně menšími a levnějšími stroji, dokazuje klubová komunita kolem vozů Suzuki Samurai. Strávili jsme den v Milovicích zdoláváním kolmých svahů a proplétáním se mezi stromy.

Terén, kudy projdete sotva pěšky, stoupání, které překonáte jedině po čtyřech. Samuraie ale nic z toho nezaskočí. K snídani si dá hluboký brod, k obědu sjezd téměř kolmé přírodní stěny a než přijde večeře, s neskutečným bočním náklonem zdolá zapadlou lesní pěšinu.

Suzuki Samurai a nástrahy Milovic

Jako naprostý off-roadový amatér jsem přijal pozvání na trialovou akci sdružení Tereňáky Suzuki, odehrávající se v Milovicích v tamním vojenském prostoru, který je častým cílem všech off-roadistů.

Jednalo se de facto o závod. Soutěží se na předem vytyčené trati uprostřed (velmi členitého) lesa, která se skládá z bran vytyčených kolíky. Těmi musí účastníci projet pokud možno bez dotyku či jejich strhnutí. Za každou neprojetou bránu či dotyk samozřejmě následuje penalizace.

Brány byly umístěny na vskutku pozoruhodných místech, stavitel tratě se prý tentokrát skutečně vyřádil. Ke kolíkům se často ani nedalo pořádně dojít po svých!

Odolná technika zvládne všechno

Suzuki Samurai je stroj, který zvládne věci, které byste do něj rozhodně neřekli. Díky lehké stavbě a kompaktní karoserii mu stačí vlastně jenom kvalitní pneumatiky a zkušená osoba za volantem, aby dojel na místa, kde dávají vlci dobrou noc.

Komu by se zdálo, že samurai je takový dětský off-road, a že ve společnosti land roverů a jeepů patří k chudým příbuzným, mýlil by se. Malé suzuki projede díky své nízké váze a velikosti skoro to samé, co velcí bratříčci, a navíc se všude protáhne. A to většina samurajů přítomných na srazu přitom ani neměla uzávěrky diferenciálů! Kvalitní pneumatiky většinou stačí, a pokud ne, pomohou kolegové přisednutím na kapotu nebo zavěšením se za střešní lyžiny…

Kolmo vpřed

Zvenku už jsem viděl dost, je čas taky něco zažít. Usedám na místo spolujezdce do jednoho ze samuraiů, zapínám pás a moje pravá ruka se chytá madla příhodně umístěného přímo na palubní desce. Můžeme na věc!

První překážka vypadá snadně. Ale jen do té chvíle, než se ocitneme na vrcholu propasti. Nebo aspoň takový dojem budí násep, ze kterého se právě chystáme sjet dolů.

Na doporučení jsem si pro svou zkušební jízdu vybral „klidnějšího“ člena klubu, u kterého prý nehrozí, že by své opečovávané auto vystavil nebezpečí převrácení… Když ale stojíme na hraně téměř kolmého klesání, nejsem si jistý, jestli mi tato myšlenka pomáhá.

Samurai se vydává vpřed. Náklon se zvyšuje a s ním i moje závrať. Suneme se dolů a já jsem si jist, že se musíme kolmo zabořit do bahna, které na nás dole čeká. K mému překvapení sice předním nárazníkem lízáme zem, ale hodně vpředu posazená kola se přece jen dotýkají dna propasti jako první. Vůz se srovná a jsme dole!

Snad ještě horší pocity zažívám při výjezdu vzhůru. Vyrážíme vstříc jinému, zato snad ještě prudšímu kopci o několik překážek dále. Rozjíždíme se, motor samuraie vyje v otáčkách. Připadá mi, že auto jede jenom po zadních. Každou chvíli se musíme otočit na střechu! V půlce kopce je jasné, že to nedáme, auto couvá zpět, další pokus. Tentokrát už to vyšlo, jsme nahoře. Uf! Převrácení prý nehrozilo. No nevím!

Následují brody, přejezdy šikmých ploch… Několikrát si říkám: tak teď už to fakt nedáme. Samurai a jeho zkušený řidič ale všecko – k mému nesmírně pozitivnímu překvapení – zvládnou. Po deseti minutách dojíždíme do cíle. Mám toho tak akorát!

Jezdíte na okruhy? Zkuste i off-road, nebudete litovat

Off-road je nesmírně atraktivní disciplína, která dostane z pilotů to nejlepší, podobně jako okruhové závody či rallye. „To nejlepší“ však nespočívá v rychlosti reakcí či nutnosti překonávat vysoká přetížení, ale v tom co nejlépe zanalyzovat terén, co nejlépe znát své auto a hlavně, co nejlépe umět v těchto podmínkách řídit. Zaručuji každému, že adrenalin při tom člověk zažije stejný.

Je třeba ještě podotknout, že off-road je sice náročný, zároveň ale podstatně bezpečnější způsob motorsportu než většina ostatních, protože v nejhorším se prostě (několikrát) otočíte „přes boudu“ a pokud nespadnete někde ze srázu, s nejvyšší pravděpodobností to i přežijete.

Více informací o Samurai klubu najdete na www.terenakysuzuki.cz.

Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: