Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Selhání v testu autosedaček: ani značkový výrobek není zárukou kvality!

Servis

14.08.2015

Náš nezávislý test dětských sedaček pro nejmenší děti neprobíhal zcela podle očekávání. Jedna z testovaných sedaček totiž naprosto selhala: dítě by náraz nepřežilo! Vyzkoušeli jsme výrobky od značek Hauck, Maxi Cosi a Safety 1st. Který z nich test nezvládl?

Strach a hrůza už při druhém nárazu. Maličká figurína vylétá ze sedačky skrz testovací skelet VW Golfu jako raketa vystřelená z Bajkonuru až kamsi do náruče teoretické smrti.

Než však narazí do torza palubní desky a testovacích saní, zastaví ji kabely, kterými jsou senzory napojeny na měřicí přístroje. Ve skutečnosti by dítě nemělo šanci takovou situaci přežít. Ve tvářích techniků ze spolupracujícího TÜV Süd je vidět velký otazník.

První z trojice testů dětských sedaček, které letos připravili naši kolegové z auto motor und sportu, se zaměřil na kategorii určenou pro nejmenší miminka. O svých schopnostech nás musí přesvědčit tři výrobky schválené podle původní normy ECE R 44 i nové směrnice UNECE R 129.

Jak jsme testovali?

Testování probíhalo ve zkušebně TÜV Süd, se kterou redakce auto motor und sport spolupracuje již více než dvacet let.

Čelní náraz z rychlosti 50 km/h se simuluje v torzu karoserie VW Golf páté generace, zpomalení odpovídá přetížení 31 g. Norma ECE R 44 přitom požaduje test s 28 g. Montáž jsme zkoušeli v Mazdě 2, Opelu Zafira Tourer a Renaultu Kangoo Maxi. Hodnotíme manipulaci, pohodlí dítěte a také provedení návodu k použití.


Sedačka Hauck: plastová spona zcela selhala

Naše požadavky však byly ještě náročnější než zmiňovaná směrnice UNECE R 129. Ve spolupráci s TÜV Süd jsme totiž připravili simulaci skutečné dopravní nehody. A při ní selhala sedačka Zero Plus Select od firmy Hauck. Integrovaná spona bezpečnostního pásu nezvládla zátěž a při nárazu se otevřela.

Saně, po kterých se pohybuje skelet golfu, se konečně zcela zastavily a můžeme se blíže podívat na příčinu selhání. Utržené či zlomené plasty, které by prozrazovaly vadný výrobek, nevidíme, experti z TÜV Süd však okamžitě zjišťují, kde je problém. Na této sedačce je spona bezpečnostního pásu pouze z plastu, bez kovových či kompozitních výztuh. Proto je křehčí. Kromě toho má ploché, zaoblené a hladké hrany, které se pod zátěží z uzamykacího mechanismu snadněji vysmeknou.


Ani druhý pokus nebyl lepší

Abychom si byli jisti, že skutečně nejde o vadu jednoho kusu a že jsme při montáži něco nezanedbali, opakujeme test s druhou sedačkou stejného typu od firmy Hauck. Tentokrát spona vydržela, avšak hodnoty naměřené v oblasti hrudníku výrazně překračují mezní hodnoty. To je pro sedačky umístěné proti směru jízdy velmi netypické. V reálném životě by to pro dítě znamenalo těžká zranění.

Dalším problémem „vajíčka“ od Haucku je návod k použití. Je nepřesný a zůstává v něm mnoho nezodpovězených otázek. Instruktážní skici nalepené přímo na sedačce se výrazně liší od těch v návodu, ve kterém navíc není stanoven správný úhel, pod kterým se má sedačka ukotvit na sedadle. Přitom platí, že čím kolmější je sedačka vůči sedadlu, tím větší hmotnost musí při nárazu vydržet. Pokud ji však ukotvíte příliš naplocho, může dítě přes opěrku vyklouznout ven a mnohem více je namáhána i spona bezpečnostního pásu auta. Následky si nemusíte domýšlet, ukázal je výsledek testu.

Hauck: Opakovaný test plastová spona zvládla, ale naměřené hodnoty jsou i tak kritické.

Sedačka Zero Plus Select nás navíc nepřesvědčila ani v dalších oblastech. Jednoduché zpracování, nedostatečné čalounění a výplně, ostré hrany a tenoučká vložka pro novorozence nedělají nejlepší dojem. Přitom cena 2664 Kč rozhodně není nízká. Navíc pravidelná montáž do auta bude útokem na vaši trpělivost, protože sedačka je dost velká, a tak jí v některých vozech nemusí stačit bezpečnostní pás. S námahou, reptáním a přimáčknutými prsty dostáváme vrchní část pásu zpoza opěru. Protažení pásu přes vodicí prvky vyžaduje hodně tréninku, při němž vám navíc často bude překážet stříška.

A nějaká lepší investice?

Mnohem snáze se manipuluje s Pebble Plus od známého výrobce Maxi Cosi, která má isofixovou základnu 2Way Fix. Na tu si musíte připravit extra rozpočet 4950 Kč, avšak využijete ji i pro další modely této značky určené pro větší děti. Stačí ji tedy jednou ukotvit do auta. Připevnění „vajíčka“ je otázkou jednoduchého pohybu, sedačka se bezpečně zaklapne a bezpečnostní pás zůstává na svém místě. Úspěšnou montáž potvrzují kontrolky na podpůrné noze základny – všechny svítí zeleně. A když ne, ozve se pípání.

Vzorové je také zpracování a příjemný povrch skořápky. K tomu je zde množství praktických detailů, jako například bezkrokové nastavování výšky pásů či dobře vyřešená stříška, která se dá snadno odejmout. Jediným minusem z hlediska komfortu je poměrně vysoká hmotnost. Při nárazu však získala nejlepší hodnocení. Opora zad i bezpečnost dítěte jsou velmi přesvědčivé. A tím, že systém splňuje novou normu i-Size (UNECE R 129), mnohem lépe ochrání dítě při bočním nárazu.

Jen za sedačku ale vydáte přes 5,5 tisíc korun, navíc ji možná ani zvlášť nevyužijete, nová norma totiž přikazuje přechod na větší model poměrně brzy. Tady už totiž nerozhoduje hmotnost, ale výška dítěte. Nejmenší kategorie je do 75 cm výšky. Při testech tak Maxi Cosi chrání menší figurínu Q1 (jednoleté dítě), ostatní podle starší normy dostaly trochu větší „poklad“ – figurínu Q1,5 suplující děti o hmotnosti až 13 kilogramů.

Značka Safety 1st patří do stejného koncernu Dorel jako Maxi Cosi. Její sedačka OneSafe XT zabodovala hned ve více kategoriích. „Prcka“ totiž ochrání stejně dobře jako systém Maxi Cosi, přitom stojí podstatně méně. Ano, během nárazu je její pohyb výraznější a více se opírá o opěradlo sedadla, což však vychází ze způsobu upevnění. Žádné ukotvení na body Isofix, ale jen klasický pás. A naměřené hodnoty jsou stejné.

Cenový rozdíl však na pohled i dotek postřehne i laik. Výplně jsou tenké, vložka pro novorozence je prakticky jen pod hlavou a tělíčku dítěte poskytuje z boku jen minimální oporu. Navíc potahy snesou jen ruční čištění, žádnou pračku. Dalším prvkem, který při praktickém používání nepotěšil, je držadlo na přenášení sedačky. Přestože vypadá na první pohled šikovně, při upevňování nám překáželo. Vedení pásu mají na starosti poměrně měkké plastové prvky, ve kterých pás klouže. Při spěšném zapínání tak snadno uděláte chybu. Když si to však dokážete uhlídat, je OneSafe XT docela příjemný a lehký (2,8 kg) výrobek za dobrou cenu.


Závěr: Když sedačku pečlivě vyberete, i ta levnější umí dobře ochránit

Všechna čísla sedí, ta nejdražší je zároveň tou nejlepší. Ale bezpečnost nemusí být drahá.

Vysokou míru ochrany, pohodlnou manipulaci a také nejvyšší cenu má u Maxi Cosi na svědomí isofixová základna. Přitom výrazně levnější systém od Safety 1st poskytne srovnatelnou ochranu, a proto má naše doporučení.

Třetí výrobek v testu od Haucku při prvním nárazu zcela selhal a ani opakovaný test s novou sedačkou nebyl o mnoho lepší, takže od něj ruce pryč!

Text vyšel v časopise auto motor a sport 8/2015

Praktický tip nakonec: Jak vybrat sedačku podle velikosti a věku?

Děti do 12 let nebo do 150 centimetrů výšky musí být podle platné legislativy v autě přepravovány ve speciální dětské sedačce. Starší norma ECE R 44 (stále platná) rozlišuje pět hmotnostních skupin.

Od letošního roku platí i nová norma UNECE R 129 (nazývaná i-Size), v níž rozhoduje výška (skupiny nejsou stanoveny). Děti do 15 měsíců cestují proti směru jízdy.

Všechny systémy podle ní musí využívat kotvicí body Isofix a přední podpěru nebo přídavné vrchní ukotvení na zadní straně opěradla (tzv. Top Tether). Každá taková sedačka musí mít schválení pro konkrétní model auta.

Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: