Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Jako v bavlnce: Aktivní podvozky a Mercedes Magic Body Control

Magazín

12.08.2015

Kdo by nechtěl mít auto, které se umí chovat komfortně a sportovně zároveň? Díky technice aktivních podvozků, která v posledních letech pronikla z luxusních vozů do nižších automobilových tříd, je možné se tomuto ideálu přiblížit víc než kdy předtím.

Hned na úvod je třeba zmínit rozdíl mezi pružením a tlumením. Od pružení jsou v autech pružiny, ať už vinuté, listové, torzní nebo pneumatické či hydropneumatické. Jejich úkolem je oddělovat neodpružené hmoty vozidla (zpravidla kola, brzdy, část zavěšení) od karoserie, aby se do ní nepřenášely rázy od kol, což je logicky nežádoucí.

Tlumení pak zajišťují tlumiče (kapalinové různých podob), jejichž úkolem je tlumit rozkmit pružiny. Bez tlumičů by se auto nejenže nadměrně houpalo, ale zejména by docházelo k odskakování kol od silnice. Každý výrobce hledá pro podvozky svých aut ideální naladění.

"Mercedes využívá pro svůj nejpokročilejší systém
kombinaci vinutých pružin a hydrauliky."

To nesmí být z logiky věci příliš měkké ani příliš tvrdé. Pro usnadnění tohoto úkolu byly vyvinuty aktivní podvozky, které umí během jízdy měnit charakteristiku pružení a tlumení, a to automaticky dle podmínek na silnici nebo přímo dle přání řidiče. Dnes proto známe nejen aktivní systémy (hydro)pneumatického odpružení (věnujeme se jim samostatně níže), ale také adaptivní tlumiče s aktivní kontrolou, které platí za nejrozšířenější aktivní podvozkové prvky ve všech třídách. Ty najdete je běžně i ve vozech střední a nižší střední třídy: velmi dobře fungující aktivní tlumiče má například golf, superb, ale i astra, civic a další.

Zřejmě nejdále je však dnes Mercedes-Benz, který pro třídu S a CL vyvinul systém zvaný Magic Body Control, schopný „číst“ silnici před sebou. Jeho podvozek pracuje s konvenčními vinutými pružinami, které doplnil o speciální hydraulický válec, umístěný mezi pružinou a karoserií, a pasivní adaptivní tlumič (mění charakteristiku pouze dle míry stlačení). Hydraulika pak umožňuje „přifukováním“ de facto přímo ovlivňovat tuhost pružiny. Podle Mercedesu je toto řešení dokonce lepší než klasický pneumatický podvozek, který nabízí jako základ pro třídu S.


Podvozková magie: Jak na to jde Mercedes s jeho Magic Body Control?

Stěžejní funkcí Magic Body Control je právě součinnost aktivních prvků na podvozku se stereokamerou za čelním sklem. Ta sleduje prostor 15 m před vozidlem a „čte“ tak silnici (a tedy zjišťuje polohu výmolů) s přesností na 3 mm. Mercedes Magic Body Control je jinak nástavbou staršího systému Active Body Control, který funguje na shodném principu, avšak bez kamery.

Veledůležitou součástí Magic Body Control jsou samozřejmě integrované pružící jednotky na všech kolech. Jejich součástí je pasivní adaptivní tlumič, vinutá pružina a nad ní hydraulický válec. Charakter odpružení se ovládá tlakem oleje ve válci. Jde zřejmě o nejsofistikovanější řešení tohoto druhu, které kombinuje výhody vinutých pružin a (hydro)pneumatického odpružení.

Magic Body Control umí výrazně vyhladit přejezd veškerých nerovností. Hydraulika je schopna při přejezdu nerovnosti díky poměrně vysokému tlaku 200 barů adekvátně reagovat přitvrzením či změkčením podvozku ve správnou chvíli. Systém funguje do 130 km/h a stejně jako většina ostatních adaptivních systémů dovoluje i Magic Body Control řidiči zvolit si charakteristiku chování podvozku (resp. jeho tvrdost) podle přání.

Systém jako takový je elektricky, mechanicky a i hydraulicky velmi komplexní. Základem adaptivního fungování je olejové čerpadlo vytvářející potřebný tlak, který následně mezi válce na jednotlivých kolech rozdělují ventily. Na každé nápravě je jako zpětnovazební prvek senzor zatížení (míry stlačení pružiny), podle kterého je tlak regulován.

Elektronika MBC je samozřejmě napojena na další systémy vozu včetně všech akcelerometrů, aby systém co možná nejlépe reagoval na vstupní podmínky.

Umí nahradit stabilizátor

Aktivní podvozek Mercedesu umí krom komfortu samozřejmě pomoci i při rychlé jízdě. „Přifouknutí“ podvozku na té či oné straně při průjezdu zatáčkou de facto nahrazuje zkrutný stabilizátor (byť model CL ho stále má), stejně tak umí zabránit i podélným náklonům. Díky kameře je navíc schopen předvídat, jaká zatáčka bude následovat, a reagovat ještě dříve, než dojde k bočnímu náklonu.


A co na to „tradiční“ vzduchové odpružení?

Pneumatické (vzduchové) či hydro-pneumatické odpružení má své místo v historii automobilizmu již přes 60 let.

Vše začalo v roce 1954 hydropneumatickým systémem Citroënu, později zvaným Hydractive, který tento systém průběžně vyvíjel a od nějž si ho během 80. a 90. let licencovala řada výrobců (BMW, Audi, Mercedes). U každého kola je speciální baňka s membránou uvnitř, nahrazující konvenční pružinu, která odděluje olejovou část (dole) od vzduchové (nahoře).

Zvýšením tlaku vzduchu se pružení přitvrdí, snížením změkčí. Tlumiče byly buď konvenční, nebo integrované (tlumení probíhalo prostřednictvím ventilu ve vstupní části koule). Výhodou je zejména komfortní odpružení, stálá světlá výška a možnost podvozek uživatelsky nastavovat.

Nedávno však samotný průkopník toho řešení, automobilka Citroën, oznámila, že s vývojem hydropneumatických podvozků končí. Budoucnost tohoto řešení je tedy nejasná.

U čistě pneumatického odpružení pak nesou váhu vozu vzduchové pružicí měchy. Odpružení tohoto typu funguje na podobném principu jako hydropneumatické, avšak bez hydraulické části. Vzduchová pružina tak k sobě musí mít vždy ještě olejový tlumič. Dnes ho používá Mercedes, Audi, BMW, VW a další pro své vozy vyšších tříd včetně SUV.


Takže vzduch, nebo pružiny?

„Vzduch“ byl u luxusních vozů odjakživa považován za tu nejlepší možnou volbu. Je zajímavé, že Mercedes dnes jako své nejpokročilejší řešení využívá kombinaci hydrauliky a tradičních vinutých pružin. Vývoji se evidentně meze nekladou a bude zajímavé sledovat, čím nás výrobci v budoucnu překvapí.

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: