Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

5500 km po Norsku s navigací Mio Spirit 6970 LM a kamerou Mio MiVue 588 Touch

Cestování

25.05.2015

Čtrnáct dní cestování po norských silnicích důkladně prověří schopnosti každé navigace. Jen málokde jinde je totiž součástí silniční sítě tolik placených úseků, tunelů a trajektů. Jak si v náročných podmínkách vedla navigace Mio Spirit 6970 LM? Kromě ní jsme vzali s sebou i autokameru Mio MiVue 588 Touch.

Navigace Mio Spirit 6970 LM je součástí nejvyšší řady navigací tchajwanského výrobce. Disponuje pětipalcovým displejem, který je zasazen do poměrně elegantního plastového těla. Na sklo se připevňuje klasickou přísavkou s mechanismem na vysátí vzduchu.

Drží spolehlivě a během jízdy se netřese. Moc nám však nelíbil způsob uchycení těla do držáku pomocí dvou plastových západek, které se těžko zacvakávají a ještě hůře demontují. Navigaci je lepší proto ponechat v jednom kuse i s držákem, což ale není vždy praktické.

Displej jasný, ale pomalý, grafika přehledná

Mio Spirit 6970 LM nás potěšila jasným a kontrastním displejem, který byl dobře čitelný během slunečného dne a dostatečně tlumený v nočním režimu. Velkým pozitivem z hlediska uživatelské přívětivosti je přehledná grafika s jasnou signalizací řazení do pruhů a včasným upozorněním na odbočování.

Bohužel už méně nadšeni jsme byli ze zastaralého rezistivního displeje, který na doteky reaguje s velkým zpožděním a je třeba na to brát zřetel. Nepotěší ani nevelká přívětivost volného prohlížení mapy a nešikovná práce se zoomem.

Na oplátku Mio nabídne praktické možnosti volby trasy, kdy si před jízdou můžete vybrat mezi nejrychlejší, ekonomickou, nejkratší a jednoduchou variantou, přičemž všechny se přehledně zobrazí na mapě a je možné je jednoduše porovnávat.

Mio Spirit 6970 naviguje spolehlivě, až na drobné zádrhely

Během pěti a půl tisíce kilometrů udělala navigace dva „záseky“. Poprvé, když nás ještě v Česku poslala centrem vesnice namísto přilehlým silničním obchvatem. Obchvat je přitom na místě již mnoho let. Podruhé, když nás v Dánsku poslala bezdůvodně pryč z dálnice, aby nás o 200 metrů později navedla zase zpět.

Mapové podklady jako takové, uložené ve vnitřní 4GB paměti, jsou kvalitní, jejich aktualizace doživotní (LM v názvu znamená Lifetime Map). I v členité norské krajině navigace spolehlivě předem upozorňovala na trajekty a placené úseky na trase, ať už se jednalo dálnice, placené „jedničky“ či tunely. V těch občas špatně odhadla polohu vozidla i přesto, že jsme během průjezdu neměnili rychlost. Na konci tunelu se však vždy stihla včas zorientovat.

Uměla si rovněž samostatně stáhnout informace o uzavírkách a navrhnout objízdnou trasu. I tato funkce se ukázala jako (překvapivě) spolehlivě fungující, a to i v Norsku. Často správně upozornila i na měření rychlosti.

Mezi standardní doplňkové funkce patří bluetooth handsfree či nouzové volání. Nejsme si jisti, zda první funkci dnes vůbec někdo po navigaci vyžaduje, druhou jsme naštěstí nemuseli použít. Mio Spirit 6970 LM disponuje také hlasovým ovládáním.

Nástupce je již za dveřmi

Navigace Mio Spirit 6970 LM dostane již v brzké době přímého nástupce. Doufáme, že napraví ty nejzásadnější nedostatky, které testovanou navigaci zbytečně oslabují v porovnání s konkurencí, protože v jádru jde o kvalitní kus automobilového elektronického příslušenství.

Za 4000 Kč (na internetu lze koupit od 3750 Kč a lze očekávat, že ceny půjdou ještě níže) je Mio Spirit 6970 LM velmi dobře použitelnou navigací s velkým a jasným displejem, která vás vždy spolehlivě dovede tam, kam je třeba. Nic víc, nic méně.

Hodnocení: Mio Spirit 6970 LM

Plusy
Velký displej a přehledná grafika
Šikovné možnosti volby trasy
Spolehlivá detekce placených úseků a trajektů i v Norsku
Doživotní aktualizace map

Minusy
Necitlivé ovládání pomocí rezistivního displej
Pomalé reakce systému
Nacvakávání těla na (jinak solidní) držák


Na okraj: Mio MiVue 588 Touch, kamera a černá skříňka v jednom

Při příležitosti zkoušení navigace Mio jsme od českého zastoupení značky dostali k rychlému testu také autokameru Mio MiVue 588 Touch.

Kamera se umísťuje na přední sklo zpravidla vedle zpětného zrcátka. Plastový držák je velice robustní a kamerka lehká, takže drží spolehlivě. Po zapnutí se rozsvítí malý dotykový displej, který plní víceméně pouze informační úlohu, takže jeho kvalita není příliš důležitá.

Kamera slouží hlavně jako jakási černá skřínka. Integrovaný akcelerometr umí rozpoznat prudké změny rychlosti (tvrdé brzdění) či náraz a zaznamenat obraz (ve FullHD) před i po tomto impulzu. Zpětně tak záznam může posloužit jako svědectví sporné dopravní situace (například zavinění havárie), samozřejmě nikoliv jako důkazní materiál.

Na všech záznamech, které jsou kvalitní i v noci, je v pravém dolním rohu datum, čas, aktuální rychlost a poloha dle GPS souřadnic. V případě potřeby umí kamerka zaznamenávat obraz i kontinuálně (klasický „on-board“), rozděluje ho však do mnoha tříminutových videí, což není vždy praktické. Tříminutové video ve FullHD má cca 300 MB.

Kamera disponuje ještě několika doplňkovými funkcemi, jmenujme ty užitečné: detekce stacionárních radarů (s doživotní aktualizací) a možnost synchronizovat záznam s Google mapami.

Mio MiVue 588 Touch lze pořídit za 5500 Kč. Pokud sháníte univerzální autokameru, zdá se, že s Miem chybu neuděláte, protože splní to, co by autokamera splnit měla.

Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: