Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Winfried Vahland: Tříválec v Octavii určitě bude

Portréty, rozhovory

11.01.2015

Winfried Vahland úspěšně vede Škodovku od roku 2010. V exkluzivním rozhovoru sedmapadesátiletý boss vysvětluje svoji vizi budoucnosti značky – a proč jsou deštníky tak důležité.

Autor:RedakceFoto:Archiv

A co je podle vás tajemstvím úspěchu Škodovky?

Jednou ze silných stránek Škody je to, že nikdy nezačala nic, s čím by pak musela skončit. Značku jsme rozvíjeli postupně, ani příliš rychle, ani pomalu, ale vždy s využitím vlastních finančních zdrojů. I to je jeden z důvodů, proč jsme za posledních 23 let téměř každý rok rostli. Česká republika má navíc velkou automobilovou tradici. Musíme proto dostát reputaci, kterou si Škoda vytvořila – podobný závazek je skvělou motivací. Každopádně ale nesmíme zapomenout na jedno: bez koncernu VW bychom dnes rozhodně nebyli tam, kde jsme.V posledních čtyřech letech jsme výrazně obměnili naši modelovou paletu a rozšířili svou působnost i do dalších tržních segmentů. V současné době uvádíme na trh třetí generaci Fabie, v Ženevě bude naší hlavní hvězdou nový Superb.

Změní se tržní pozice Superbu? Posune se v nabídce koncernu opět o něco nahoru?

Co se týče designu a atraktivity, udělala naše vlajková loď podle mého přinejmenším dva mezigenerační kroky. První Superb jsme nabízeli jen jako sedan a byl dobrou modifikací tehdejšího Passatu. Druhý byl více svůj, postavili jsme ho na upravené platformě, která se v té době v Boleslavi používala, a uvedli ho i ve verzi kombi. Třetí je (jako nový Passat) založen na systému MQB. Jeho flexibilita nám umožnila především prodloužit rozvor. Novinka bude přibližně stejně dlouhá jako její předchůdce, rozvor se však prodlouží o 80 mm. Uvnitř proto bude více místa, zavazadlový prostor se zvětší o 30 litrů na 625 l. Myslím si, že se ze Superbu stane superauto.

Vstoupí Škoda se Superbem do prémiového segmentu?

Při pohledu na evropské prodejní statistiky střední třídy zjistíte, že v nich dominují němečtí prémioví výrobci a VW. I mezi nimi jistě existuje nějaký růstový potenciál, ale my budeme konkurenty hledat jinde. Chceme nabídnout to nejlepší mezi „obyčejnými“ značkami, našimi protivníky proto budou Ford, Opel, Peugeot, Renault, Kia nebo Hyundai.

K Superbu a Passatu: jak to udělat, aby si obě příbuzná auta vzájemně neškodila?

Podívejte, v současnosti je cílem každé koncernové značky stavět dobrá auta, nejlepší v daném segmentu. VW má svoji tržní pozici, my máme svou. Superb prostě musí s naší značkou ladit, to je jasná priorita. Kvůli globálnímu prostředí jsou ale technické požadavky na auta enormně vysoké. A co se týče bezpečnosti nebo emisí CO2, tam prostě musíte být na špici, ať se děje, co se děje. To však zároveň znamená, že rozpoznat odstupňování mezi jednotlivými značkami je složitější, než bývalo. A o to je důležitější, aby zákazníci naši značku chápali, věděli, proč děláme to, co děláme. Když to shrnu: Škoda se nestane prémiovou automobilkou, chceme ale stavět kvalitní vozy se všemi tradičními škodováckými přednostmi.

Dokážete si představit, že bude Superb poháněn tříválcem?

V současné době probíhá zapálená diskuze o downsizingu. Naše přeplňované tříválce mají velice dobré vlastnosti, jdou dobře za plynem. V Octavii je jednou určitě budeme nabízet, jestli jsou ale vhodné i pro Superb, to ještě nevím. Jako součást hybridního systému možná, v tak velkém autě budou ale čtyřválcové motory podle mého názoru úspornější.

Jsou vaši zákazníci připraveni na plug-in hybrid?

To je zajímavá otázka. Jako značka musíme mít v roce 2020 flotilové emise CO2 mezi 92 a 93 g/km. Takový cíl je ovšem zároveň i těžký oříšek. Ještě v roce 2009 jsme byli na průměrné hodnotě 148 g/km, v příštím roce to dotáhneme na flotilových 114 g/km, postupujeme tedy sice mílovými kroky, k dvaadevadesáti je však stále ještě dlouhá cesta. A já předpokládám, že bez plug-in hybridu stanoveného cíle nedosáhneme.

Kde má podle vás Škoda největší rezervy?

Naším nejdůležitějším modelem je Octavia, liftback i kombi jsou základními kameny značky. Všechny další produkty k nim musí zapadnout a odvíjet se od tohoto „tvrdého jádra“. Dříve jsme udělali dobrý krok s Yetim. Na všech pro nás důležitých trzích jsou SUV populárnější a populárnější, i v Číně a Rusku. Došli jsme k závěru, že nadále nemá smysl investovat peníze do okrajových segmentů. Kabrioletu se od Škody tudíž nedočkáte. Podobně malé tržní skuliny obsazují zejména prémioví výrobci, ti si mohou širší modelovou paletu dovolit.

Chcete dále rozšířit nabídku SUV?

Máme vlastně dvě možnosti: menší nebo větší než Yeti. Navíc se můžete ptát: je teď Yeti takový, jaký by měl být? Tak jako tak je velice pravděpodobné, že uvedeme větší SUV. Jeho velikost bude na úrovni korejské konkurence, na délku tedy bude mít cca 4,6 metru. V Evropě i Číně bychom ho rádi nabízeli i v sedmimístné variantě, mělo by se jednat o prostorné a hezké auto, které vynikne na pro nás významných trzích.

Jaké jsou vaše cíle pro příští roky?

V nadcházejících letech chceme v Evropě dosáhnout pětiprocentního podílu, v současné době máme 4,4 %. Cíle máme i pro Čínu, tam bychom rádi prodávali 500 000 škodovek ročně. Důležité je pro nás i Rusko a chceme být tržním leaderem v rámci Společenství nezávislých států. Dohromady bychom v roce 2018 chtěli dodat okolo 1,5 milionu aut. Loni se nám poprvé v historii povedlo dosáhnout jednoho milionu.

Ve škodovkách je spousta praktických drobností: např. deštník v Superbu. Jsou některé tyto nápady i od vás?

Když jsem se v roce 2010 vrátil do Škody, deštník ze Superbu zmizel. Neuplynul ani jeden měsíc a byl zpátky. Podobné drobnosti patří k filozofii naší značky, nemůžete se jich kvůli úsporám jen tak zbavit. I proto jsme se u třetího Superbu rozhodli jít ještě dále, už nemá pouze jeden deštník, ale rovnou dva: pro řidiče i pro spolujezdce.

Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Superbiky jsou odnepaměti považovány za výkladní skříň technických schopností výrobců motocyklů.…

Labe aréna v Račicích žije dál taky triatlonem. Rekonstrukci areálu si po evropských veslařích a před…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: