Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Obrazem: Nový Renault Twingo a 4 ikonické modely, kterými se inspiruje

Fotogalerie

24.09.2014

U příležitosti uvedení nového Twinga na trh si Renault připomíná historii malých modelů, které dodnes platí za ikony své doby.

Autor:RedakceFoto:Archiv

1946: 4 CV – první malý lidový Renault

Před několika měsíci skončila válka. Rekonstrukce Evropy probíhá v plném proudu a její obyvatelé mohou znovu myslet na budoucnost a začít znovu žít v příjemnější realitě.

Pro ty, kteří si přejí brázdit silnice a chtějí využít znovunalezené svobody, je model 4CV ideální volbou. Toto vozidlo s motorem umístěným vzadu, jejž tajně vyvíjeli inženýři Renaultu během války, nabízí dostatečný prostor pro rodinu i se zavazadly. Jeho konkurenceschopná cena činí mobilitu maximálně dostupnou. Model 4CV ovlivnil poválečná léta a svým humorným přístupem a jednoduchostí si získal širokou veřejnost, a to od lidových vrstev až po prostředí vyšší společnosti.

 

1961: Renault 4 – první „auto pro život“

Třicet slavných let začalo. Období ekonomického růstu, hojně vznikající inovace a vyšší životní úroveň díky dostupnosti nových vybavení (domácí elektrospotřebič, automobil). Rodiny vyjíždějí, vydělávají, cestují a touží znovu objevovat velké prostory.

Právě pro ně Renault vytváří model Renault 4. Renault 4 se stal legendárním automobilem s revolučními a praktickými zadními vyklápěcími dveřmi. Může v něm cestovat rodina i se zavazadly – na všech cestách a za jakýchkoliv okolností. Je prvním opravdovým „autem pro život“ od Renaultu, i když malým. Ve světě se od roku 1961 do 90. let dvacátého století prodalo přes osm milionů vozidel Renault 4.

 

1972: Renault 5 – v duchu roku 1968

Uplynul rok 1968 a mravy se zcela uvolňují. Většina Evropanů využívá větší svobody, střídá aktivity a přemísťuje se.

I když toto období euforie náhle končí v roce 1973 v souvislosti s prvním ropným šokem, Renault 5 se svou velmi malou spotřebou paliva (4,5 l/100 km při 90 km/h) přichází ve vhodný okamžik. Je to malý automobil nového druhu: má lákavý a sympatický vzhled se „šikovnými“ nárazníky ze syntetického materiálu, které ho chrání při parkovacích manévrech do mezer mezi vozidly, a je také víceúčelový. Při svém uvedení na trh v roce 1972 si model R5 rychle získal své příznivce (31 % žen a 35 % mladých lidí do 30 let v prvním roce) a jeho úspěch nikdy nepomine.

V polovině 80. let 20. století Renault nahrazuje model R5 modelem Supercinq (Superpětka). Modely R5 a Supercinq, kterých se vyrobilo (v letech 1972–1996) přes 8,5 milionu kusů, budou brázdit silnice mnoho let a zůstanou v srdci těch, kteří se s nimi setkají. Renault 5 bude k dispozici také ve vysoce výkonných sportovních verzích, ze kterých se stanou legendy: R5 Alpine a R5 Turbo.

 

1993: Twingo – automobil proti krizi

Krize pokračuje, ekonomika je destabilizovaná (krach na burze) a cena paliva roste (válka v Golfském zálivu)… Nedávný pád Berlínské zdi však umožňuje celé Evropě představit si novou budoucnost. Je tady ale rozpor: chceme se nadchnout, ale každodenní realita nám v tom zabraňuje.

A pak se objevuje Twingo, nadčasové městské vozidlo, které se zcela liší od klasických automobilů. Pouze jeden motor, jedna verze, 4 jasné barvy: Twingo nabádá k dobré náladě už i svým názvem, který je složen ze slov Twist, Swing a Tango. Toto první malé jednoprostorové vozidlo na trhu má hravý výraz a jedinečný tvar, díky kterému může mít velmi krátký předek a užitečnou délku kabiny 1,78 m.

Při svém představení na pařížském autosalonu Mondial de Paris měl nevídaný úspěch: Twingo je malým Renaultem proti krizi. Podobně jako jeho starší sourozenci bude dostupný všem společenským vrstvám.

 

Současnost: Od základu nové Twingo

V globalizovaném světě, někteří by dokonce řekli v uniformním, máme právo na odlišnost. Nové technologie otevírají nová pole vyjádření a volnosti, kde je prostor pro pokus a hru.

Nové Twingo, hravé, s vynikající manévrovatelností a připojením, má stále malý vnějšek, ale velký interiér a s poloměrem otáčení 4,30 m je jako stvořeno pro město. Opět se chlubí barvou své karoserie a svým majitelům dává možnost se vyjádřit. Nové Twingo je dědicem malých Renaultů, design se inspiruje jeho prvním jmenovcem a Renaultem 5, koncepce s motorem vzadu je zase návratem k poválečným kořenům.

Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: