Škoda a rallye: Blíží se konec a vstup do WTCC?
01.09.2014
Na zlínské Barumce jsme zaslechli zvěsti o ukončení rallyového působení továrního týmu Škodovky. Všechno zlé je ale pro něco dobré…
V okolí Zlína bylo o víkendu opravdu živo, jela se zde slavná Barum Rallye, jediný podnik na našem území, ve kterém je možné posbírat bodíky do seriálu mistrovství Evropy. A také že zde bylo živo, nakonec přiletěl i Japonec! Soutěž tak trochu podle očekávání ovládl, po vypadnutí větších favoritů, Václav Pech s ve startovním poli ojedinělým speciálem Mini Cooper Works S2000 s přeplňovanou šestnáctistovkou (Škodovky mají atmosférický dvoulitr) a se systémem, který drží roztočené turbo (další výhoda oproti třídě R5). Těžký supervůz (pánové Pech a Uhel jsou výborní závodníci, jen ta životospráva…no na Česko to evidentně stačí) tak nakonec zbytek pole, včetně zbylé tovární Škodovky Seppa Wieganda, s přehledem pojel a zajistil Václavu Pechovi už sedmý český titul! Klobouk dolů.
V servisní zóně kolovala zajímavá spekulace, týkající se budoucnosti sportovních aktivit značky Škoda. I když jako předjezdec rychlostní zkoušky prolétával velezkušený Jan Kopecký s testovací mulou nové Fabie R5, šušká se, že celý program bude ze strany Škodovky zastaven. Nově vyvinutý motor by měl posloužit jako základ novému okruhovému speciálu, postavenému s největší pravděpodobností na základě modelu Rapid. S ním by se Škodovka měla vrátit do cupového závodění, ba dokonce do seriálu WTCC!
I podle reakcí odpovědných osob to není tak úplně velké sci-fi, jak by se na první pohled mohlo zdát. Není velkým překvapením, že existuje dopodrobna zpracovaný „šuplíkový“ projekt okruhového závodění pod křídly automobilky. Záleží tak pouze na vedení společnosti, rozestavěnou R5 by případně mohl použít někdo jiný z koncernu, pokud by se jí Škoda rozhodla zbavit úplně.
Speciál pro třídu R5 sice vychází z S2000, i kvůli jinému rozložení hmotnosti (je kvůli přeplňování těžší na předek) je však nutný vývoj kompletně nového podvozku. Zajímavé je, že spotřeba paliva (používá se speciální 102oktanový benzin) je v podstatě shodná s atmosférickým modelem S2000. Zatím jezdí Jan Kopecký (dle našeho měření) přibližně o půl sekundy na kilometr pomaleji, než nejlepší vozy startovního pole, je však důležité uvědomit si, že sice jde na jednu stranu o suverénně nejlepšího jezdce, co se na barumce ukázal, avšak Jan nejede a ani nesmí jet na hraně rizika.
Uvidíme, jak to dopadne. Představa, že okruhový Rapid prohání na slavných světových okruzích Lady, Citroëny nebo Hondy je pro vedení koncernu (a možná i fanoušků a marketérů) dost možná lákavější, než nákladné zápolení na úzkých lesních cestách. Zvlášť, když se s největší pravděpodobností nedočkáme ani sportovnější varianty Fabie RS.