Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Expedice Nordkapp: Škoda Octavia Greenline je v cíli se spotřebou 2,94 l/100 km

News

10.08.2014

Poslední den expedice, poslední vstávání, poslední stovky kilometrů. Cíl ve vzdálenosti 3524 km dosažen!

Ráno jsme se u finského města Yllitornio probudili celí pokousaní od komárů a mušek, protože blízko chatiček, kde jsme byli ubytovaní, se nachází jezero a kousavého hmyzu tam bylo opravdu hodně. Člověk by ani neřekl, že jsme 15 km od polárního kruhu.

Psali jsme: Expedice Nordkapp, den pátý: Polární kruh je na dohled

Jelikož jsme octavii nechali u cesty ve švédském městě Övertornea, vrátili jsme se asi tři kilometry zpět do Švédska a odtud vyrazili směrem na sever po finské straně podél hranice.

První 195 kilometrů dlouhý úsek do města Muonio řídil Lukáš. Během něj jsme překročili polární kruh, za ním potkali sobí stádo na silnici a pak už běžně potkávali potulující se soby. Lukášovi se podařilo tento úsek zajet se spotřebou 2,9 l/100 km. Sice bychom potřebovali nižší spotřebu, ale v rámci možností jsme s tím byli spokojeni. Deficit v dojezdu se tím trochu snížil.

Psali jsme: Expedice Nordkapp, den čtvrtý: Octavia ujela na jednu nádrž 1804 km!

Pak jsem převzal řícení já s jediným cílem: zajet co nejlepší výsledek a co nejvíce snížit deficit v dojezdu. Rozhodl jsem se, že nebudu stále sledovat dojezd a vzdálenost k cíli na navigaci, která pořád narůstala, a budu se soustředit jen na aktuální spotřebu. Před námi byl ale náročný úsek přes náhorní planinu, kudy prochází hranice Finska a Norska.

I tak jsme měli v nejvyšším bodě 421 m nad mořem na palubním počítači krásné číslo 2,9, které při sjezdu do města Alta kleslo o dvě desetiny a při následném stoupání se spotřeba ustálila na 2,8 l/100 km. Za městem Alta posádka překročila 70. rovnoběžku, což byl také jeden z cílů.

Když navigace ukazovala 138 km do cíle, blikla nula na aktuálním dojezdu. Asi po deseti kilometrech jsme tedy zastavili a udělali válečnou poradu. „Jestli nedojedeme na Nordkapp dnes a budeme startovat studený motor, tak to nedáme“, shodujeme se. Když jsme po dalších asi sto kilometrech zastavili, posádka doprovodného vozu trnula hrůzou, že došla nafta. Nedošla, šlo jen o střídání.

Čekala nás nejnáročnější část poslední etapy: průjezd tunelem Nordkapptunnelen, dlouhým 6 870 m a klesajícím 212 m pod mořskou hladinu.

Po výjezdu z tunelu všem spadl kámen ze srdce. Jsme na Nordkappu!

K čerpací stanici, jediné na Nordkappu a nejsevernější v Evropě, jsme dorazili po několika minutách. Původně jsme doufali, že se podaří dojet až na nejsevernější cíp a zpět k čerpací stanici, ale ujet dohromady dalších 75 km bychom určitě už nezvládli. Každopádně cíl představovala čerpací stanice, kvůli dotankování a změření spotřeby.

Na ujetí 3 524 km jsme tedy celkem potřebovali 103,58 l nafty, z čehož vyplývá spotřeba pouhých 2,94 l/100 km!

Octavia GreenLine tedy v tomto extrémním testu obstála a Marek Tomíšek s Lukášem Kubienou dokázali, že se s ní dá jet i úsporněji, než udává výrobce.

Tankovali jsme okolo půlnoci a poté vyjeli směrem k severnímu cípu, abychom našli místo pro ubytování. K postavení stanů jsme využili osvědčené místo z minulé expedice. V údolí jsme byli alespoň trochu chráněni před silným větrem. Ráno nás čekalo už jen fotografování u symbolu Nordkappu…

Tak třeba zase za rok.

Psali jsme: Expedice na Nordkapp se Škodou Octavií Greenline den za dnem

Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: