Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Škoda Fabia: Je ostré RS opravdu mrtvé? Kolik toho uveze kombík? A co CNG?

Tajné projekty

26.07.2014

Nová Škoda Fabia pomalu klepe na dveře. Zapátrali jsme po tom, v jakých verzích se nám vlastně představí a co od nich můžeme čekat.

Začněme velmi očekávanou verzí, o které vlastně vůbec žádné pochyby nepanují. Škoda Fabia Combi přijde na náš trh už na začátku roku 2015, nejspíše se ani nebude čekat na jarní autosalon v Ženěvě. Ostatně proč taky, vždyť její úspěch je předem zaručen. A to nejen designem, který sám Ferdinand Piech označil za vynikající (konkrétně se prý vyjádřil dokonce v tom smyslu, že má jít o nejhezčí auto celého koncernu!).

Hlavní zbraní Fabie, kterou bude středoevropské kupce kosit stylem samopalu vzor 24, bude obrovský kufr. Při délce zhruba 4250 mm (tedy o cca. 258 mm větší než v případě hatchbacku) má nabídnout více než 505 litrů (bez rezervy) minulé generace, v zákulisí se hovoří o objemu blížícímu se 530 litrům. Každopádně půjde o hodnotu ne tak vzdálenou tomu, co nabízela Octavie Combi první generace (548 l).

Psali jsme: Škoda Fabia III: O litr nižší spotřeba a další tajné informace

Chalupáře jsme potěšili, závodníky zklameme. Rychlé RS se prý v současné době opravdu neplánuje, šéf škodovky Vahland se nechal slyšet, že mladým se „ereso“ sice líbilo, ale neměli na něj peníze. Smůla. Škoda prý chystá alespoň „na pohled“ rychlé verze Monte Carlo. Přesto, jistá naděje existuje. Proč by v Boleslavi souhlasili s nákladným rallyeovým programem, kdyby pro něj neměli alespoň nějaké trochu logické marketingové využití? Fabia RS pro třídu R5 má přijít příští rok a nahradit úspěšný vůz Fabia Super 2000. Pokud se benzinové RS neprodávalo tak dobře, jak ve Škodovce doufali, možná nastane čas na návrat ke kořenům a RS by mohlo být dieselové. Stačil by na to však poladěný tříválec 1.4 TDI?

Z říše spekulací se vraťme zase hezky na zem, přesněji řečeno do terénu. Sice to zatím nebylo oficiálně potvrzeno, nicméně všem je víceméně jasné, že nové Fabia dostane „terénní“ verzi Scout. Lehce zvýšený podvozek, oplastování a zřejmě také pečlivější ochrana spodku vozu bude dobrou zbraní v boji s městskou džunglí či příjezdovou cestou k chatě, na pohon všech kol však rovnou zapomeňme. Tipujeme, že Scout nebude v nabídce pro všechny motorizace, minimálně spojení se základním 1.0 MPI je vysoce nepravděpodobné.

Dosud nezodpovězenou otázkou zůstává, jaké další „eko“ varianty Škoda Auto nabídne. Pokud to vezmeme (eko)logicky, tak elektromobil je pro levnou Fabii nesmysl, ten přichází v úvahu leda u větší Octavie. Ostatně na jejím základě omezená, ověřovací série elektromobilů loni také vznikla. Podobně nereálný je vývoj plug-in hybridu, který by odlákával nemnohé zákazníky, přemýšlející o tomto řešení u Pola.

Psali jsme: Škoda Fabia III: Jaké vychytávky přinese?

Mnohem zajímavější je situace kolem verze CNG, tedy modelu schopného spalovat stlačený zemní plyn. Fabia vzniká v době, kdy Škodovka poměrně masivně propaguje svou Octavii CNG, navíc už delší dobu nabízí Citigo CNG, takže by bylo spíše velkým překvapením, kdyby plynovou Fabii nenabídla. Očekávat můžeme nezmenšenou palivovou nádrž plus zásobník na 12 až 15 kilogramů stlačeného zemního plynu, prodlužující dojezd až o 400 km. Motoricky půjde téměř jistě o tříválcový ekvivalent ze Citigo, tedy základní 1.0 MPI. Hodně oblíbenou úspornou verzí se stane Škoda Fabia Greenline, ve které vznětový tříválec dosáhne kombinované spotřeby 3,1 litru na 100 kilometrů. Dorazí v průběhu roku 2015.  

Poslední zvažovanou verzí je, pomineme-li očividné nesmysly typu kabriolet, Fabia sedan. Asijské trhy (a zejména ten indický) jsou velmi významným odbytištěm a právě na nich vždy byly vozy s tříprostorovou karoserií nadmíru oblíbené. Nemá samozřejmě význam, aby Škoda proti sobě stavěla dva levné sedany, když v současné době má k dispozici model Rapid sedan. Indický Rapid sedan je technicky příbuzný s Volkswagenem Polo sedan, využívající zjednodušenou techniku dnes již minulé generace Pola, nabízí však o 82 mm delší rozvor a přední část si vypůjčenou ze současné Fabie. Není proto otázkou zda, ale spíše za jak dlouho dojde ke generační obměně i zde a Škodovka vyrobí levný sedan natažením platformy a kombinací dílů z nové Fabie a Rapidu. My to odhadujeme nejdříve na rok 2016, do Evropy se však, stejně jako dosud, nepodívá.

Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: