Škoda Fabia III: Jaké dostane motory?
07.07.2014
Už jsme jeli s nejočekávanějším motorem pro novou Fabii, novou generací čtyřválcového turbomotoru 1,2 l TSI. Ostatní pohonné jednotky budou tříválcové!
Třetí generace Škody Fabia dostane novou generaci koncernových pohonných jednotek, všechny budou splňovat emisní normu Euro 6. Fabia nabídne hned devět motorů, silnější benzinové agregáty budou volitelně tříválcové, nebo čtyřválcové. Žádný z dnes nabízených motorů se v nové generaci, která se představí na podzim, neobjeví.
Základem se stane atmosférický tříválec 1,0 l MPI. Ten je v malém Citigo i sesterském Volkswagenu Polo nabízen ve dvou verzích: s 44 kW (60 k) a 55 kW (75 k), oba mají maximum točivého momentu 95 Nm. Duo tříválců, které se pyšní moderním řešením výfukových svodů integrovaných přímo do hlavy motoru, nahradí českým řidičům dobře známé 1,2 l HTP. Původní verze "hátépéčka" se ve Fabii objevila už v její první generaci, do prodeje se dostala na podzim 2002.
Druhým stupněm se stane přeplňovaný tříválec 1,0 l TSI, jehož uvedení chystá Škoda a Volkswagen na příští rok. Existovat budou opět dvě možnosti, 70 kW (95 k)/160 Nm a 81 kW (110 k)/200 Nm. Tříválcové TSI se bude pyšnit nízkými emisemi CO2, a proto bude cílit zejména na zákazníky v západní Evropě.
Psali jsme: Nová Škoda Fabia: Sexy design a tříválcové motory
Pro české řidiče bude ideálem čtyřválec 1,2 l TSI. Navzdory shodnému názvu nemá se současným motorem společného nic víc než objem a počet válců. Má šestnáct ventilů a dvě vačkové hřídele poháněné řemenem, jako nové tříválce. Tím se definitivně zbavil pochybností, které provází současné osmiventilové TSI kvůli počátečním problémům s rozvodovým řetězem.
Dieselové motory bude zastupovat 1,4 l TDI. Opět se jedná o nový motor, který s tříválcem z druhé Fabie spojuje jen obchodní označení. Do škodováckého hatchbacku a kombi nastoupí ve třech verzích, s 55, 66 a 77 kW (75, 90 a 105 k). Jaké je nové tříválcové TDI? To se dočtete v našem článku o první jízdě s Volkswagenem Polo 1.4 TDI.
Už jsme jeli s motorem, který bude pohánět novou Fabii
Nová generace motoru TSI 1,2 l slibuje supernízkou spotřebu. Tu jsme si chtěli ověřit v praxi, ve faceliftovaném Volkswagenu Polo. Šestnáctiventilový motor dostal standardně systém stop-start a nabízí se ve dvou výkonových verzích. Slabší dostala manuální pětikvalt, silnější má v převodové skříni o jeden stupeň víc. Ten nám na dálnici trochu chyběl, při tachometrové 140 km/h slabší dvanáctistovka točí 3200 otáček a spotřeba se bez skrupulí přehoupne přes sedmilitrovou hranici.
Stačilo však lehce zvolnit a hodnota rázem o pár deci spadla. Ve městě se nový motor chová výborně, výkony plynule nastupují od 1400 otáček, náznaky letargie proto nezaznamenáte. Kombinace uvolněnější jízdy po okreskách a do rychlosti 100 km/h tak ukázala spotřebu 5,2 litru. Motor se v kombinaci s lehkou karoserií (vůz váží 1,1 tuny) projevuje jako živý předškolák a pětikvalt má přesně vymezené dráhy. Při řazení zpátečky vlevo dopředu je ale potřeba mít přesnou ruku a víc síly.