Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Favoritem do Afriky. Za výzvou i za charitou

PR

18.04.2014

385b133b02c478c115896c917e649e02.jpg

Tyto řádky budou zřejmě číst zejména řidiči a automobiloví cestovatelé, pro které nějaký ten kilometr navíc není překážkou. Ti, kteří mají rádi pohodlí svého plechového miláčka, svobodu zastavit téměř kdekoliv, nasát atmosféru. A pak zase zařadit jedničku a rozjet se krajinou dál. Za dalšími zážitky.

Autor:TZFoto:

Jsou mezi námi ale i takoví řidiči, kteří se tohoto komfortu na celý týden dobrovolně zbavili a vydali se na cestu vlakem napříč Ruskem, do Vladivostoku, a dokonce ještě dál, k severokorejským hranicím. Sedm dní ve vlaku, to už v člověku zanechá šrám. Omezený prostor, podivná strava, zvláštní spolucestovatelé. A tak dva Alešové na této cestě - Aleš Klon ze Slovácka a Aleš Gill z Ostravy – začali vymýšlet další společnou cestu. Tentokrát už jak se sluší a patří: autem.

Koncem loňského listopadu se z Ruska vrátili, v prosinci začali zkoumat terén, a v lednu se, jako jedni z prvních, přihlásili do pravděpodobně posledního ročníku amatérského závodu Budapešť-Bamako. Ten byl v letech svého vzniku podnikem několika maďarských nadšenců, fanoušků Rally Dakar, kterým se nelíbila neustálá profesionalizace týmů a přerod soutěžních tatrovek a kamazů v obludné pouštní speciály za milióny korun. A tak si řekli, že to jde i s minimem financí. Vzali auto, které měli v garáži, nebo koupili nějakou ojetinu, vykolíkovali si na mapě trasu, a vydali se do Bamaka. Po podobné trase jako Dakar, jenom s prázdnou kapsou. Podařilo se, závod se ujal, a jezdí se dodnes.

Závod se dnes jezdí v několika kategoriích. Existuje část soutěžní, jejímž cílem je vyhrát, a pak kategorie „touring“, jejímž cílem je zúčastnit se. A dojet. Pod kategorií „touring“ pro ročník 2015 jsou vyhlášeny i další podkategorie: Minibusem do Afriky pro až 12členné týmy ve starých tranzitech, ducatech a podobných vozítcích, a Spirit, ve snaze zachovat původního ducha závodu. Sami organizátoři na svých stránkách píší: „Přijeďte v levném autě. Starém autě. Autě ze šroťáku. Přijeďte v něčem, co lidi pobaví. Buďte veselí a kreativní. Mějte dobrodružného ducha. A neplaťte zápisné."

A tak bylo, ve vlaku, někde mezi Bajkalem a Tichým oceánem, rozhodnuto: Alešové koupí auto, které znají: Škodu Favorit. Jednoduchou, s karburátorem, který by měl být schopen opravit i místní borec v Mauretánii, dostanou ji trochu do formy, nabídnou reklamní plochu sponzorům, a začátkem roku 2015 vyjedou na dobrodružnou cestu s minimálními náklady do Afriky.

A tak se i stalo. Nejdřív poslali přihlášku, podařilo se jim přesvědčit organizátory, že patří do kategorie Spirit. Za 2500 Kč koupili lehce ojetého favorita, který bude muset projít menší generálkou, aby téměř deset tisíc kilometrů dlouhou cestu vydržel. Založili webové stránky a pomalu začnou shánět sponzory. Přece jen, auto na rally, byť je to favorit, potřebuje nějaké ty reklamy.

Leden 2015. Zdá se daleko, ale blíží se rychle. Před samotnou cestou se favorit a jeho posádka chystají na jednu, možná dvě testovací cesty. Jednu delší na Balkán – přes Maďarsko a Srbsko do Makedonie, ve Skopji se otočit zpět na sever a přes Kosovo, Albánii, Černou Horu a Bosnu zpět do Unie a přes Chorvatsko, Maďarsko a Slovensko domů na Slovácko, kde má Favorit svůj útulek. Přibližně tři tisíce kilometrů po dálnicích i cestách-necestách, přes množství náročnějších hraničních přechodů. Není to Senegal, ale je to jediný směr, kde ještě hraniční přechody v Evropě existují. A do Ruska se jim nechce.

Nedávno se urodil další plán – vytáhnout favorita na německé dálnice a projet s ním Nordschleife na Nürburgringu. Dostane se Favorit, ještě ke všemu na LPG, v zeleném pekle pod dvacet minut? Přežije to vůbec? Měl by. Měl by, protože bude muset být v lednu připravený na náročnou trasu. Trasu do Bamaka.

Trasa ho po Maďarské a Slovinské dálnici, křížem přes severní Itálii a podél Azurového pobřeží dovede přes Pyreneje do Barcelony a dále Španělskem na Gibraltar a trajektem do Maroka, kde začne ta komplikovaná část. Zlí jazykové tvrdí, že cesta skončí v Itálii, jiní, že ve Španělsku. Ale Alešové si věří. Chtějí pokračovat přes marocké hory a pouště, pustinou Západní Sahary, tajemným územím nikoho na Mauretánských hranicích. Pak už jenom porvat se s africkou byrokracií v Senegalu, a dojet do cíle. Pravděpodobně z bezpečnostních a politických důvodů do Banjulu, hlavního města Gambie. Původní cíl, Malijské Bamako, stejně jako větší část Mali, nejsou v posledních letech příliš bezpečné. Ona celá trasa od Maroka na jih není příliš bezpečná. To je ostatně taky důvod, proč se dnes Rally Dakar jezdí v Jižní Americe.

Závod se nejede jenom pro radost účastníků, ale nese s sebou i charitativní rozměr. Kdo má možnost, může poskytnout finanční dar. Kopou se studny, stavějí se a opravují školy. Vozí se brýle. V ročníku 2015 je podmínkou kategorie „Minibusem do Afriky“ darování dopravního prostředku africké škole, které tak umožní svážet děti ze vzdálenějších vesnic. Protože, jak zaznělo ve filmu Dana Přibáně „Trabantem napříč Afrikou“, jestli Afrika opravdu něco potřebuje, je to vzdělání. Favorit škola asi neupotřebí, ale českému týmu se už nabídl sponzor, který by chtěl darovat dva pytle plyšáků, pro africkou nemocnici. Super nápad!

Uvidíme, jak se, spolu s náhradními díly a ostatním vybavením na cestu, dva pytle plyšáků do Favoritu vejdou. Věříme, že vejdou. Držíme jim palce.

Více informací na www.favoritemdoafriky.cz a na facebooku.

Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: