Osmiválce to nevzdávájí - chystá se nová série Global Touring Cars
23.01.2014
Jak se po světě šíří mor downsizingu, ubývají závodní série, využívající velké motory V8. Je proto skvělou zprávou, že jedna taková nová soutěž jako "ze starých časů" také vznikla - Global Touring Cars Series.
Stejně jako za chvíli bude problém koupit auto s motorem V8 i u luxusních značek, se vytrácí osmiválce též ze závodních okruhů a i tam je nahrazují menší kubatury s turbem. Zářným příkladem je formule 1, která přechází na V6 1,6 l, byť v jejím podání nebyly osmiválce s kubaturou 2,4 l zrovna tím nejlepším příkladem hardcore "véosmičky".
Nicméně velké V8 končí také v Le Mans sériích a na přeplňované dvoulitry přejdou také německé DTM a japonské Super GT, takže zvuk osmiválců už zůstane vyhrazen snad jen australským V8 Supercars, americkému NASCARu a závodům ve sprintu.
V téhle smutné době ale také jedna série, spoléhající na pořádný velkoobjemový V8 5,0 l vznikla. Ve třetím čtvrtletí letošního roku vyrazí na trať poprvé speciály pro šampionát Global Touring Cars Series, ukazující vztyčený prostředníček všem současným regulacím. Prvním představeným autem je Ford Focus GTC V8, ale nenechte se zmást jeho "sériovým" vzhledem.
Auto má blíže speciálům NASCAR a karoserie je tak pouze slupička, kryjící nefalšovaný závodní speciál, využívající šasi od Australana Paula Ceprnicha s pohonem zadních kol a sekvenční převodovkou. Karoserii bude možné zvolit prakticky libovolnou a to včetně hatchbacků.
Má to zatím jen jeden háček, zatím se pojede pouze v Jižní Africe, do "global series" tedy bude mít dost daleko. Organizátoři ale doufají, že se povede na staré dobré závodění s pořádnými auty nalákat nadšence i v dalších státech světa a časem opravdu celosvětová bude. Držte jim palce, ať se záměr podaří...