Volkswagen XL1 není s cenou přes 2,8 milionu z levného kraje
23.10.2013
Superúsporné technologické cvičení v podobě Volkswagenu XL1 se v omezené míře objeví i na silnicích. Cena na německém trhu nicméně nedává moc nadějí, že tento unikát uvidíme i u nás.
Ferdinand Piëch, kdysi takřka všemocný muž koncernu Volkswagen AG, má na svém svědomí hned několik pozoruhodných, ale zároveň také velmi ztrátových projektů. Kromě luxusní limuzíny Volkswagen Phaeton děsí účetní z Wolfsburgu také Bugatti Veyron nebo Volkswagen XL1. Projekt superúsporného automobilku se spotřebou pod 1 litr je starý více než 10 let. Nicméně až v tomto roce představil Volkswagen sériovou verzi s názvem XL1. Vůz je vybaven malým dvouválcovým turbodieselem o výkonu 35 kW/48 koní, kterému sekunduje elektromotor se svými 20 kW/27 koní.
Volkswagen XL1 je díky použití lehkých kompozitních materiálů a hliníku jedním z nejlehčích sériově vyráběných automobilů dneška. I přes relativně nízký výkon tak dokáže hybridní pohonná soustava 795 kilogramů vážící automobil celkem slušně rozhýbat. Maximální rychlost je sice kvůli co nejdelšímu dojezdu omezena na 162 km/h, pokud by se ale omezovač vymontoval, dosáhne XL1 na teoretických 209 km/h.
V Německu, které má být největším trhem pro XL1, byla stanovena cena 110 000 eur, tedy přes 2,8 milionu korun. Budete sice jezdit za 0,9 litru na 100 kilometrů, nicméně náklady v podobě pořizovací ceny se vám vrátí až za nějakých 156 let. Ve výsledku se tak počítá s tím, že plánovaných 200 kusů určených pro německý trh, si rozeberou především bohatí nadšenci a sběratelé automobilů.
Kromě plug-in hybridu XL1 představí Volkswagen také model XL Sport, který dostane motor z Ducati, který by měl produkovat až 140 kW/190 koní.