EU: snížení emisí nových aut se posune na rok 2024
17.10.2013
Evropská unie odhlasovala posun nové normy, podle níž měly klesnout průměrné emise nových automobilů na 95 gramů na kilometr. Zatímco dříve měly automobilky čas do roku 2020, nyní dostaly o 4 roky navíc.
Emise jsou jedním z nejžhavějších témat dneška. Automobiloví výrobci se ocitli v kleštích nadnárodních organizací a zákazníků, kteří na ně tlačí ohledně snižování spotřeby a emisí. Například „naše“ Evropská unie před několika lety schválila normu, podle které musely klesnout flotilové emise výrobců na průměrný 95 gramů CO2 na ujetý kilometr. To představovalo problém zejména pro německé výrobce, jelikož trojice v podobě Audi, BMW a Mercedesu se zaměřují výhradně na luxusní a výkonné modely.
A právě lobby německých prémiových automobilek přinesla odložení této normy o 4 roky, platit tedy začne od roku 2024. Ačkoliv by se to nemuselo na první pohled zdát, vydělali na tom kromě automobilek i zákazníci. Rok 2020 byl vyloženě šibeniční termín, který měly problém splnit i některé značky vyrábějící menší vozy. Ve výsledku by nepřišlo nic jiného než takřka hysterická snaha splnit poněkud optimistické limity, což by znamenalo uspěchaný vývoj, který v menší míře pokračoval ještě během prvních let prodeje.
O snížení emisí se v první řadě postarají nové plug-in hybridy, které chytají v poslední době druhý dech. Díky možnosti jízdy pouze na elektrickou energie vykazují tyto vozy velmi zajímavé hodnoty spotřeby a na ni navázaných emisí. Díky novém Euro normám budou střídmější i klasické zážehové a vznětové motory.