Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Chcete se stát lepším řidičem?

News

30.08.2013

Mnoho možností, jak si bezpečně vyzkoušet hranice svého vozu a míru svého řidičského umu neexistuje. Projekt Driving Academy nejmladšího vítěze světového podniku PWRC - Martina Semeráda – je dokonalou příležitostí. A teď mluvíme z vlastní zkušenosti...

Autor:Adam ŠrámekFoto:

Máte rádi sportovní jízdu a chcete vyzkoušet svůj vůz bez toho, abyste ohrožovali sebe a ostatní účastníky silničního provozu? Pak máte jen několik možností.

Ta první se jmenuje kurzy bezpečné jízdy, druhá škola smyku a třetí pak vlastní pronájem okruhu. Pro první dvě kategorie platí, že si je obvykle vyzkoušíte jen v uměle nasimulovaných podmínkách, které s těmi skutečnými (na běžné silnici) nemají mnoho společného. A v neprospěch třetí hraje náročné zařizování a většinou také vysoké náklady.

Driving Academy

Poslední možnost je nejmladší, relativně nejlevnější a jmenuje se Driving Academy. Oproti předchozím poskytuje daleko větší a delší řidičské vyžití a hlavně dohled a cenné rady instruktorů, kteří už mají něco za sebou. Prvním je již zmiňovaný rallyový závodník a zakladatel „řidičské akademie“ Martin Semerád a druhým pak neméně známý Jan Charouz s výjimečnou nálepkou F1.

Na okruh zamíříte s vlastním vozem, který pravděpodobně také chcete umět nejlépe ovládat - s cílem poznat jeho možnosti, vyzkoušet své hranice. Vše při vyvinutí minimálního organizačního úsilí. Vybrat si lze jeden ze 2 kurzů.

Komplexnější Sport Driving se podrobně věnuje základní teorii v učebně (správné pozici za volantem a návykům za volantem) a ve druhé části také velké míře jezdění po okruhu.

Druhá, pro pokročilejší, se nazývá Sport Practice a zaměřena je především na praxi s vlastním vozem, tedy zejména na jezdění pod taktovkou instruktorů a teorií jen na přání nebo pouze okrajově. Není však podmínkou absolvovat Driving, abyste mohli jít rovnou na Practice, zároveň se i na Practice lze naučit základy. S myšlenkou, že už nepatřím mezi novice, jsem rovnou sáhl po druhé variantě. Ta vychází finančně na něco málo přes 2 tisíce Kč, ale trvá celé 4 hodiny.

Seznam kapitol

Víc než jen svezení

Jako průvodce a parťáka jsem si zvolil Martina v kombinaci s motokárovým okruhem v Písku, který pro mě byl do té doby neznámou půdou. Kurzy však probíhají také na okruhu Sosnová u České lípy či na šotolině v Humpolci. Vzal jsem vůz na redakční test – konkrétně Suzuki Swift 1.6 VVT Sport – a vyrazil na píseckou trať.

Po příjezdu do areálu jsou na místě již všichni zájemci o kurz. Stojí tu například Clio R.S. Cup, dvojice WRX STI, běžný Focus Combi a Focus RS. Testovací Swift zde působí trochu jako hračka pro děti, avšak v průběhu dne jeho volbu nelituji. Odbočím a připomenu příliš dlouhé převody, ale to se dozvíte v samostatném testu. Nakonec je úplně jedno, s čím se tu vlastně objevíte...

Na úvod všechny účastníky kurzu Martin zasvětí do tajů sportovnějšího řízení, vysvětlíuje rychle a jasně veškerá pravidla a zásady. Také ukazuje ideální pozici za volantem a vše, na co by nikdo neměl před jízdou zapomenout. Dozvídám se i několik zajímavostií, které jsem navzdory početným návštěvám řidičských škol ještě neslyšel. Tady nejde jen o obecnou teorii vykládanou všemi instruktory, jak bývá obvyklé.

Seznam kapitol

Hurá za volant!

Poté už se jde jezdit. Se svým vozem nás Martin vede po trati a ukazuje v praxi několik kol ideální stopu. My ostatní se střídáme vždy tak, že po každém odjetém kole se vůz jedoucí za Martinem zařazuje na konec "vláčku". Tím dostávají všichni příležitost prohlédnout si správnou stopu pěkně zblízka.

Pak už následují volné jízdy s bezpečnými rozestupy a Martin ve všech vozech usedá na přání přímo na místo spolujezdce, činní tak po celou dobu akce. K dispozici je po celý zbytek dne, a tak není problém se ptát, nechat si vysvětlit, či přímo ukázat co a jak. Všichni přítomní se postupně osmělují a očividně si začínají celou akci užívat naplno.

Martin každému říká, co lze dělat lépe, čeho se vyvarovat, kudy jet. Jeho tón není nijak nepříjemný, a tak se nemusí nikdo zbytečně stresovat, ostýchat ani nic podobného. Příjemnou kamarádskou atmosféru nasáváme i ve volných chvílích, kdy dopřáváme vozům (respektive jejich pneumatikám a motorům) zasloužený oddych. Pneu zde překvapivě neubývá.

Všichni zúčastnění jsou nadšení majitelé a řidiči, a tak lze rozmlouvat o všech vozech a vlastně úplně o všem, co souvisí se světem 4 kol a co koho napadne. Koneckonců jsem tu získal užitečné kontakty a informace o tom, jak je který vůz spolehlivý nebo naopak nespolehlivý. Můžete také například pozorovat, jakým způsobem se na jízdních vlastnostech podepisují ohřáté pneumatiky, jak všechny vozy fungují na trati, jaké jsou jejich výhody a nevýhody v praxi. Můžete si bezpečně zazávodit bez předjíždění.

Seznam kapitol

Souboj o lepší čas

Každý si zde také může vyzkoušet, zda se zlepšuje či nikoli, jelikož Martin stopuje po 2 hodinách časy jednotlivých posádek. Pokud chcete, může vás v autě sedět i víc. Vše je vážně dobře organizované a jakmile by vás snad mohl začít okruh nudit (i když to se nestalo nikomu), mění se orientace jízdy a celá akce nabírá další rozměr.

Učíte se naplno brzdit nebo si to alespoň můžete bezpečně zkoušet. Můžete se pohybovat na hraně adheze pneumatik, naučit se zvládat nedotáčivost nebo naopak přetáčivost, postupně zrychlovat a chytat svůj vůz (jak se říká) do ruky. To vše pod  dohledem zkušeného instruktora. Nutno říct, že k žádné nehodě ten den nedošlo a dle zpráv z úst Martina se za dobu fungování Driving Academy stal jen jeden incident. Ten však nepřinesl žádná zranění, ani rozbitá auta. Měla ho na svědomí technická závada na zavěšení kola jednoho vozu.

Seznam kapitol

Lze jen doporučit

Vážně opravdu zajímavá je tahle akce. Na konci registruji zlepšení a zvýšenou jistotu při vedení vozu na okruhu i na silnici. Vím, že to nemusí platit pro každého, ale je vidět, že se všichni královsky bavili. Driving Academy má tedy nesporný přínos.

Vyzkoušíte si vše na okruhu bez toho, abyste riskovali, přehnaně utráceli, uvidíte a sjedete nové tratě a seznámíte se s novými lidmi, kteří mají dost možná podobné zájmy jako vy. Minimálně se snaží o to samé - stát se lepším řidičem.

Pokud Vás to zaujalo jako mě, pak vám můžu akci jedině doporučit. Nechce se mi sem zdlouhavě ještě dopisovat veškeré informace, a tak pro zájemce snad jen dodám užitečný odkaz, pod nímž se skrývá vše, co by snad ještě člověk potřeboval vědět.

Seznam kapitol

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Superbiky jsou odnepaměti považovány za výkladní skříň technických schopností výrobců motocyklů.…

Labe aréna v Račicích žije dál taky triatlonem. Rekonstrukci areálu si po evropských veslařích a před…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: