Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Elektrické BMW i3 konečně oficiálně představeno

News

31.07.2013

Mnichovská automobilka BMW představila první sériový elektromobil ve své historii. Model i3 bude k dispozici i s tzv. range-extenderem. Základní cena čistě elektrické verze začíná na 900 000 Kč.

Autor:Ondřej ŠámalFoto:

Pondělí 29. července bylo pro BMW historickým dnem. Po mnoha letech vývoje totiž tato německá automobilka představila první elektromobil v dějinách BMW. Této pocty se dostalo kompaktnímu městskému vozu s názvem i3, na který koncem roku naváže ještě hybridní sportovní model i8. Premiéra probíhala na třech místech zároveň – v Londýně, v New Yorku a v Pekingu. Všechny tato města patří mezi světové metropole s více než 10 miliony obyvatel. Právě do těchto a jim podobných megalopolí je nové BMW i3 určeno. Automobilka si totiž nechala udělat výzkum, podle kterého průměrný řidič najede každý den zhruba 45 kilometrů. BMW i3 s dojezdem 130 km až 160 km tak dokáže uspokojit potřeby většiny lidí dojíždějících do zaměstnání nebo do školy. V případě potřeby delší cesty navíc BMW nabízí výhodný pronájem některého z klasických modelů. Pokud tedy budete chtít vyrazit na dovolenou, není problém i3 vyměnit za běžnou trojku.

Svižně a čistě

K pohonu prvního sériového elektromobilu od BMW slouží elektromotor o výkonu 125 kW/170 koní. V případě verze s tzv. range-extenderem bude k dispozici ještě zážehový dvouválec o objemu 650 cm3, který pochází z motocyklu. Tato jednotka nebude pohánět samotný vůz, jejím úkolem totiž bude výroba elektrické energie pro li-ion akumulátory o kapacitě 22 kWh. V případě superúsporného režimu ECO PRO+ dokáže tato verze ujet skoro 340 kilometrů. Zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou pouhých 7,2 sekund, verze REX pak stovku zvládne za 7,9 sekund. Nemusíte se tedy bát, že půjde o nějakého ekologického šneka.

Seznam kapitol

Městská lasička

Zatímco ostatní hybridní nebo elektrická auto jsou oproti svým konkurntům se spalovacím motorem poměrně těžká, BMW i3 váží jen 1195 kilogramů, respektive 1315 kilogramů u verze REX. BMW dosáhlo těchto čísel díky použití hliníku a především karbonu a plastů vyztužených karbonovými vlákny (CFRP). Inženýři stejně jako v případě ostatních modelů BMW dosáhli ideálního rozložení hmotnosti v poměru 50:50.

Pozoruhodný je také průměr otáčení, které je v případě tohoto vozu 9,9 metru, což jej řadí na špičku mezi automobily. BMW vybavilo i3 velmi nezvyklým obutím o rozměrech 155/70 R19, v nabídce však budou ještě kola o velikosti 20 palců s pneumatikami o rozměrech 155/60 vpeřdu a 175/50 vzadu. Podle automobilky nebude mít elektromobil problém s trakcí, základní rozměr pneumatik prý nabídne stejnou přilnavost jako běžná šestnáctipalcová kola s pneumatikami o rozměru 225/55.

Problémem by neměl být ani zavazadlový prostor, který nabídne 260 litrů, což jsou hodnoty srovnatelné s vozy segmentu B. Společně s vozem byla představena také cena na českém trhu, která začíná na příznivých 900 000 Kč. Například takový Opel Ampera je o více než 200 000 Kč dražší, je však prostornější a díky přítomnosti range-extenderu nabídne i delší dojezd. Pro BMW naopak mluví vyspělá technika, nízká hmotnost, použití lehkých (a drahých) kompozitních materiálů, kompaktnější rozměry, lepší manévrovatelnost, dynamika nebo jízdní vlastnosti.

Do prodeje se BMW i3 dostane v listopadu tohoto roku. Závěrem letošního roku představí BMW také plug-in hybridní sportovně zaměřený model i8. Kupé nabídne kofiguraci 2+2 a dynamiku srovnatelnou s vozy s výkonem 400+ koní.

Seznam kapitol

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: