Mercedes-Benz uvádí na trh devítistupňový automat
22.07.2013
Po Range Roveru Evoque nebo novém Jeepu Cherokee dostane devítistupňovou automatickou převodovku také Mercedes. Konkrétně model E350 BlueTec.
Zdá se, že automobiloví výrobci pomalu začínají narážet na dno downsizingu. Snižování objemu válců a přeplňování turbodmychadlem bylo jedním z prvních kroků v boji proti vysoké spotřebě a emisím. Zatímco přeplňování se zdárně zabydlelo u většiny evropských automobilek, další kroky za zelenější planetu se prosazují zatím relativně pomalu. Jedním z nejjednodušších způsobů, jak ještě nějaké ty desetinky litru paliva uspořit, jsou vícestupňové převodovky. Díky většímu počtu převodových stupňů dokáže převodovka mnohem lépe využít parametry motoru a jízda se stává ekonomičtější. Po nástupu osmistupňových převodovek, z nichž drtivá většina pochází od německé společnosti ZF, tu máme další stupeň, a to převodovky s devíti stupni.
Relativně nedávno představili svá devítistupňová převodová ústrojí automobilky Land Rover (Evoque) a Jeep (Cherokee), nyní následuje Mercedes-Benz. Ten prozatím nabízel „pouze“ sedmistupňové automaty. Prvním model s novou převodovkou 9G-Tronic bude inovovaná třída E350 BlueTec se vznětovým šestiválcem pod kapotou. Dynamické parametry se nezměnily, zrychlení z 0 na 100 km/h zabere shodných 6,6 sekund, mnohem důležitější jsou ale údaje o spotřebě. V kombinovaném cyklu totiž spotřebuje Mercedes-Benz E350 BlueTec s převodovkou 9G-Tronic 5,3 litru paliva (zlepšení o 0,2 litru). Emise oxidu uhličitého pak spadnou ze 144 g/km na 138 g/km. Na první pohled se nejedná o nijak razantní úsporu, nicméně v dnešní době se počítá každá desetinka litru a každý gram. Navíc při počtu vyrobených automobilů je změna markantní.