Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

BMW slaví 30 let vznětových motorů

News

20.07.2013

Je to přesně 30 let, kdy BMW nasadilo první turbodiesel. Model 524 tD položil základy dnešní široké a oblíbené nabídky vznětových motorů se čtyřmi a šesti válci.

Autor:Ondřej ŠámalFoto:

Dnes si již nedokážeme představit, že by nějaká masová automobilka neměla ve své nabídce alespoň jeden vznětový motor. Primárně v Evropě jsou turbodiesely velmi oblíbené, za což můžou především ceny paliv. Velkou část prodejů tvoří vznětové motory nejen i mainstreamových, ale i u prémiových automobilek. Jednou z nich je například BMW, které aktuálně slaví 30 let od představení prvního turbodieselu ve své nabídce. Pionýrem se stal model 524 tD, který na svou dobu nabízel velmi slušných 85 kW/115 koní a 210 N.m točivého momentu. Vznětové motory z této doby ale vynikaly velmi hrubých chodem a již legendárním černým dýmem linoucím se z výfuků.

BMW 524 tD se nicméně stalo nejrychlejším turbodieselem své doby, zrychlení z 0 na 100 km/h zabralo vozu na tehdejší dobu jen 12,9 sekund, maximální rychlost pak byla 180 km/h. Nejdůležitějším údajem ale byla kombinovaná spotřeba 7,1 litru, která není vůbec špatná ani na dnešní dobu.

Vznětové motory za těch několik desítek let prodělaly výrazný progres, černý dým je minulostí díky DPF filtrům a tvrdším emisním normám, výkon se mnohdy díky několikanásobnému přeplňování vyrovná i zážehovým motorům. Například samotné BMW nabízí třikrát přeplňovaný turbodiesel o objemu 3,0 litru a výkonu 280 kW/381 koní a točivém momentu masivních 740 N.m. Brzy se však u mnichovské automobilky dočkáme i nového tříválcového motoru o objemu 1,5 litru, který zamíří například do nového MINI, řady 1 a řady 3.

Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: