Volkswagen XR1: 850 kg a motor Golfu GTI
09.07.2013
Po superúsporném modelu XL1 chystá Volkswagen podobně těžký, nicméně o poznání silnější XR1 s motorem 2.0 TSI z Golfu GTI.
Projekt XL1 je jedním z těch megalomanských, které pocházejí ještě ze začátku tohoto milénia. Myšlenka superúsporného auta se spotřebou pod 1 litr na 100 kilometrů skončí pouze omezenou výrobou v řádu několika desítek kusů. Volkswagen však hodlá využít technologie, které použil při stavbě modelu XL1. Konkrétně se jedná především o využití lehkého karbonového monokoku, díky kterému není větší problém udržet hmotnost vozu pod 900 kilogramy. Novinka s názvem XR1 by měla ze svého asketického sourozence vycházet nejen technicky, ale i po stránce designu. Místo diesel-elektrického pohonu využije sportovní model přeplňovaný čtyřválec 2.0 TSI, který známe z Golfu GTI nebo nové Octavie RS. V základní konfigurace disponuje motor výkonem 162 kW/220 koní, Golf GTI Performance však nabídne až 169 kW/230 koní.
Na první pohled se nejedná o nijak zajímavá čísla, nicméně nízká hmotnost okolo 850 kilogramů zajistí dynamiku srovnatelnou s vozy o několik tříd silnějšími. Maximální rychlost by měla atakovat 305 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h pak nějakých 4,6 sekund. Kromě dynamiky se pochlubí Volkswagen XR1 také příkladnou spotřebou okolo 4 litrů na 100 km. Kvůli ceně se pravděpodobně nedočkáme karbonových brzd nebo dalších vychytávek, nicméně to nás asi nebude ani tolik mrzet. Pokud se bude XR1 vyrábět, cenově se bude pohybovat na zhruba 1,2 milionu korun.