BMW vyrobilo poslední osmiválcovou M3 coupé
06.07.2013
Současná generace BMW M3 je takřka minulostí, automobilka totiž vyrobila poslední kus s karoserií kupé. Koncept nástupce s přeplňovaným šestiválcem se pravděpodobně ukáže v září ve Frankfurtu.
Jméno M3 si během necelých 30 let získalo kultovní status. Během čtyř generací použilo BMW motory se čtyřmi, šesti i osmiválci, v rámci snižování emisí se ale nová generace vrátí k řadovému šestiválci, který poprvé v historii tohoto modelu dostane přeplňování. Kromě této zásadní změny se dočkáme také menšího přejmenování, M3 bude stále nabízena s karoserií sedan, kupé a kabriolet však dostanou nové označení M4, technika však zůstane shodná. O výkonu, počtu turbodmychadel nebo objemu zatím nemáme přesné informace, nicméně předpokládá se výkon okolo 335 kW/455 koní a 550 N.m. Pohon zadních kol nebo manuální převodovka naštěstí zůstanou.
Současné BMW M3 bylo nejúspěšnějším M modelem v historii, během 6 let se jej vyrobilo přes 66 tisíc kusů. Nejpopulárnější bylo kupé se 40 tisíci vyrobenými kusy, kabrioletů, které jsou oblíbené zejména v USA, se vyrobilo na 16 tisíc, sedanů pak něco okolo 10 tisíc kusů. Úplný konec produkce bude v září, kdy automobilka vyrobí také poslední M3 Cabrio. S M3 Touring se zatím nepočítá. Kromě běžného BMW M3 vyrobila automobilka také dva speciální modely. Tím prvním byla M3 GTS. Ta se pyšnila objemem zvýšeným na 4,4 litru, díky čemuž se výkon zvýšil na 331 kW/450 koní. Spolu s vyšším výkonem šlo ruku v ruce snížení hmotnosti, a to o plných 180 kilogramů. Další specialistou bylo BMW M3 CRT, které se na rozdíl od GTS vyrobilo pouze jako sedan. Díky použití karbonových dílů se hmotnost v tomto případě snížila o 45 kilogramů, motor byl opět převrtán na objem 4,4 litru. Obě speciální verze byly dostupné pouze se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem M-DCT.