Motor roku 2013: absolutním vítězem tříválec 1.0 EcoBoost
05.06.2013
Litrový tříválec od Fordu získal absolutní místo v letošním ročníku ankety International Engine of the Year.
Letos se stejně jako každý rok konala soutěž o nejlepší motor roku. Dařilo se především Fordu, který bodoval se svým přeplňovaným tříválcem 1.0 EcoBoost, který najdeme například v nové Fiestě, B-Maxu nebo Focusu. Tento motor se stal nejen vítězem v kategorii do objemu 1,0 litru, vyhrál i kategorii o nejlepší nový motor a především celkové hodnocení, když za sebou nechal druhý čtyřválec 1.4 TSI Twincharger (přeplňování kompresorem i turbodmychadlem) a třetí 2.0 TwinPower Turbo od BMW.
Nejlepším zeleným motorem se stal přeplňovaný dvouválec 0.9 TwinAir spalující CNG (zemní plyn). Mezi motory v objemu 1,0 litru až 1,4 litru obsadil první čtyři příčky koncern Volkswagen AG. První místo patří již zmíněné jednotce 1.4 TSI Twincharger, druhé místo patří motoru 1.4 TSI s klasickým přeplňováním, třetí pozice náleží motoru 1.2 TSI. Pomyslnou bramborovou medaili si odnáší 1.4 TSI ACT s technologií vypínání válců. Vítězství v kategorii motorů 1,4 litru až 1,8 litru patří přeplňované šestnáctistovce od BMW/PSA. Mnichovská automobilka bodovala i v kategorii do 2,0 litru, když vyhrál její přeplňovaný dvoulitr TwinPower Turbo. Nejlepším motorem s objemem do 2,5 litru je přeplňovaný pětiválec 2.5 TFSI od Audi, nejlepší jednotkou do objemu 3,0 litru je šestiválec Porsche 2.7 DI, který najdeme v modelech Boxster a Cayman. O kategorii výše, tedy motory od 3,0 litru do 4,0 litru, byl napínavý boj mezi atmosférickým motorem od BMW s objemem 4,0 litru (M3) a dvakrát přeplňovaným osmiválcem 3.8 od McLarenu. Nakonec se z vítězství radovali v britském Wokingu. Poslední kategorií rozdělenou podle objemu je třída nad 4,0 litru. Zde poměrně drtivě zvítězil atmosférický dvanáctiválec o objemu 6,3 litru, který najdeme ve Ferrari F12 Berlinetta.