Prodeje na jihu Evropy míří ke dnu
03.01.2013
Itálský a španělský trh se rok od roku propadají, na dno si sahá také ten francouzský. Tamní automobilky, sázející na domácí zákazníky, čekají tvrdé roky.
Dluhová krize některých evropských států se negativně promítá i na automobilový trh. Díky státním škrtům si lidé koupi nového automobilu rozmýšlí a poptávka tak míří na mnohaletá minima. Tento stav se týká především Španělska nebo Itálie, v posledních měsících se však přidává i Francie. Problémy tak zažívají především domácí automobilky, pro kterou jsou tamní trhy těmi nejdůležitějšími.
Podle francouzské automobilové asociace CCFA se počet registrací osobních automobilů za rok 2012 propadl o 14 % na 1,9 milionu vozů, což je nejhorší údaj od roku 1997. Díky nižším prodejům se francouzský trh propadl až za ten britský, který si jako jeden z mála udržuje pozitivní růst. Ve Španělsku je situace podobná. Prodej osobních automobilů klesl o 13,4 % na 700 000 vozů, což je nejnižší číslo od roku 1989. Největší propad však zaznamenali v Itálii, kde výsledných 1,4 milionu registrací znamená pokles o 20 procent. Tento výsledek je nejhorší od roku 1979, přičemž podle Svazu italských prodejců automobilů Federauto bude tento rok ještě horší, předpokládá se prodej 1,33 milionu osobních vozů.
Podle výzkumného institutu R. L. Polk se očekává v celé západní Evropě prodej 11,75 milionu osobních vozů, což představuje meziroční pokled o 8 %. Letošní rok by pak měl být nejhorší za posledních 20 let.