Elektromobily a hybridy netáhnou
02.01.2013
Představitelé Renaultu nejsou zrovna nadšeni prodejemi elektromobilů. Nedaří se ani Chevroletu Volt, který někteří američtí prodejci odmítají vůbec prodávat.
Renault společně s Nissanem na elektřinu do buducna hodně sází. Vždyť takový Nissan Leaf dokonce vyhrál titul světového Auta roku 2011, ač se spíš jednalo o „politické“ rozhodnutí, než o vyjádření opravdových kvalit tohoto vozu. Jako další měl na trh přijet Renault Zöe, což je v podstatě Leaf s jinou tváří. Představitelé Renaultu však nejsou spokojeni s prodejemi elektrického Nissanu, které jsou daleko za očekáváními. Špatná ekonomická situace drahým a ve výsledku nepraktickým elektromobilům moc nepřeje, a to i přes to, že v drtivé většině vyspělých zemí jsou na elektromobily a hybridy poskytovány štědré státní dotace.
Renault se tedy ve své nové marketingové strategii zaměří především na nesporné výhody automobilů jezdících výhradně na elektřinu. U modelu Zöe, který přijde na trh v příštím roce, bude zdůrazňováno předevší ticho, kterým se tyto automobily vyznačují. Ticho prý má být jistým znakem efektivity a inženýrské preciznosti.
Problémy se svým hybridním modelem mají i u General Motors. Chevrolet Volt, který shodou náhod vyhrál také několik anket o auto roku (evropská verze Opel Ampera vyhrála anketu na Starém kontinentu), odmítají někteří američtí dealeři vůbec prodávat. Každý prodejce totiž musí zakoupit dodatečné servisní zařízení, jež stojí přes 5 tisíc dolarů. Do této částky se nezapočítávají další náklady spojené s vyškolením zaměstnanců na případný servis. Pro velkou část prodejců se tak nevyplatí investovat do zařízení, když prodají jen několik Voltů ročně. O nízkém zájmu zákazníků hovoří i čísla prodejnosti, když za 11 měsíců loňského roku se prodalo necelých 21 tisíc vozů, přičemž původní plány hovořily o více než dvojnásobném čísle.