Motor 1.8 TSI v Passatu končí
13.11.2012
Přeplňovaná osmnáctistovka, kterou najdeme prakticky ve napříč koncernovými modely, končí svou pouť ve Volkswagenu Passat. Nahradí ji dvakrát přeplňovaná čtrnáctistovka.
Není tomu dávno, kdy se objevily zvěsti, že Volkswagen se chystá ukončit výrobu jednoho z jejich nejzajímavějších motorů – 1.4 TSI Twincharger. Jak už sám název napovídá, lišil se tento motor od ostatních turbobenzínů z koncernu Volkswagen AG tím, že jej přeplňovalo nejen turbodmychadlo, ale také mnohém méně běžný kompresor.
Toto řešení bylo zvoleno proto, aby měl motor co nejlineárnější charakteristiku. V nižších otáčkách pracoval kompresor, v těch vyšších se přidalo turbo. Řešení je to velmi zajímavé a v této objemové třídě neobvyklé, nicméně vzhledem k pokroku v oblasti pohonných jednotek a podstatně vyšších nákladech na výrobu se očekávalo, že se tento motor odebere do zaslouženého důchodu.
Nicméně jak se zdá, vše je jinak. Z odepisované jednotky se nyní stává přeplňovaný vrchol pro nejoblíbenější vůz segmentu D v Evropě. V nabídce tak nahrazuje motor 1.8 TSI, jenž disponuje pouze turbodmychadlem. S tímto motorem dvakrát přeplňovaná čtrnáctistovka sdílí stejný výkon 118 kW/160 koní, točivý moment ale nabídne o 10 Nm nižší (240 Nm v rozmezí 1 500 až 4 500 otáček). To vše ale při nižším objemu a menší spotřebě - 1.4 TSI Twincharger spotřebuje na 100 km 6,5 litru, respektive 6,1 litru ve spojení se sedmistupňovou převodovkou DSG, což je zlepšení o 0,4 litru a 1 litr na 100 km oproti motoru 1.8 TSI. A to je pravděpodobně to hledisko, které o renesanci tohoto motoru rozhodlo.
Tento krok se netýká pouze klasického Passatu, ale také modelu CC, který z Passatu technicky vychází. Pro běžného spotřebitele, který v dnešní době hledí na spotřebu jako nikdy předtím, se na první pohled jedná o pozitivní zprávu, nicméně papírové hodnoty jsou jedna věc, realita druhá. Menší motor doplněný o kompresor je více náchylný na způsob jízdy, i případné servisní náklady jistě budou vyšší. Uvidíme, zda se podobného kroku dočkáme například u Superbu, jehož motorová nabídka je prakticky totožná.