Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Devět stupňů je maximum

News

08.11.2012

Automobilky se v posledních letech předhánějí, kdo nabídne převodovku s více stupni. Současným maximem je osm stupňů, ve vývoji jsou ale převodovky i s více stupni. Kde vůbec leží pomyslný vrchol?

Autor:Ondřej ŠámalFoto:

Není to zas tak dávno, kdy většina aut měla převodovky s maximálně šesti stupni, ať už se jednalo o přímo řazené, nebo automatické ústrojí. Chvíli se zdálo, že tento počet převodů je zcela dostačující. Nicméně vzhledem k současnému trendu snižování spotřeby je jasné, že větší počet převodů pomáhá motoru efektivnějši využít svůj potenciál a přinést i kýženou úsporu několika deci čím dál tím dražšího paliva.

Domácí Škoda má v nabídce automatickou převodovku DSG se dvěma spojkami a sedmi stupni. Ostatní automobilky šly ale ještě dál. V roce 2009 totiž společnost ZF představila osmistupňovou automatickou převodovku s klasickým hydrodynamickým měničem. Toto ústrojí v současné době najdeme převážně v dražších a luxusnějších modelech jako BMW řady 7 nebo Rolls-Royce Phantom, nicméně pomalu se dostává i do levnějších modelů typu BMW řady 1, která se tak stala prvním kompaktním modelem s touto převodovkou. Zdá se ale, že ani osm převodů automobilkám nestačí. Do vývoje se tedy dostala devítistupňová verze, která má oproti převodovce s osmi stupni přinést snížení spotřeby o dalších 5%, respektive o celých 16% oproti automatu se šesti stupni.

Kromě společnosti ZF, jenž své produkty dodává například BMW, Jaguaru nebo Land Roveru, se do vývoje automatických převodovek s devití a desíti stupni pustilo také Hyundai nebo GM a Ford, jenž na těchto produktem pracují společně.  

Podle výkonného ředietele ZF Stefana Sommera je ale přirozeným limitem převodovka s devíti stupni, víc už podle něj nemá smysl. Převodovky jsou už tak dost komplikované a drahé na výrobu, že výrobci by se v rámci snižování spotřeby měli spíše zaměřit na nižší váhu, efektivnější motory a lepší aerodynamiku.

Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: