Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

První jízdní dojmy: Škoda Rapid 1.2 MPI

News

17.10.2012

Konečně jsme se dočkali. Usedli jsme za volant Rapidu se základní cenovkou 289 900 Kč. Pod kapotou verze 1.2 MPI najdeme lehce přepracovaný motor 1.2 HTP. Stačí tedy nové Škodovce 55 kW a 112 N.m?

Autor:Adam ŠrámekFoto:

Tříválec pohánějící ceníkový základ má označení 1.2 MPI (Multi Point Injection), upozorňuje tedy na vícebodové vstřikování. Předchozí zkratka HTP zase v řeči automobilky znamenala High Torque Performance, což mělo zdůrazňovat vysoký točivý moment v nízkých otáčkách.

A jak asi správně tušíte jednotka vyráběná v Mladé Boleslavi od roku 2002 má s novým MPI mnoho společného. Namísto 51 kW disponuje hodnotou 55 kW, čehož konstruktéři dosáhli optimalizovaáním prouděním nasávaného vzduchu a dále lepším řešením výfuku (s nižším zpětným tlakem). Mezi další podstatné změny řadíme nové pístní kroužky s nižším třením. V ostatních ohledech se jedná o staré známé HTP.

Při prvním kontaktu se základním Rapidem, který se také pyšní onou dlouho avizovanou cenou 289 900 Kč, musíme uznat, že jeho odhlučnění v kabině je dobré, rozhodně o dost lepší než ve Fabii HTP. S rostoucími otáčkami pokynem plynového pedálu samozřejmě poznáte, že jde o tříválec, jeho zvuk je však snesitelnější než kdykoliv předtím. Na tom si dali domácí inženýři rozhodně záležet.

Z hlediska dynamiky vás ale tenhle Rapid dle očekávání nikterak nadchnout nemůže. Ostatně to ani nemá v popisu práce. Na okresky a městský provoz je dynamika vozu zcela dostatečná, na dálnici však i nadále s tříválcem rádi jezdit nebudete. Nastoupí-li si do vozu ještě více lidí než 2 a předpokládá se, že si také něco s sebou povezou v zavazadelníku, pak rozhodně slovo dynamika nepřipadá ani v úvahu. Přitom třeba slalom zvládá základní verze s brilancí, a to právě díky lehoučkému motoru.

Novinka se základní motorizací bude určena opravdu jen těm, kdo budou jezdit z vesnice do vesnice nebo napříč městem, na dálnice není jednoduše stavěná.  Tříválec totiž zrychluje dostatečně pouze do 100 km/h. Ano, situace je lepší než u Fabie HTP, zejména pružnost motoru je pocitově lepší, o žádný výrazný šlágr se ale nejdená. Řazení manuálního pětikvaltu je dle očekávání přesné.

Pokud na dálnici přeci jen narazíte a budete chtít 1.2 MPI rozjet, pak počítejte, že při 130 km/h dosahuje spotřeby lehce pod hranicí 8 litrů. To je o dost lepší výsledek, než jakým se vyznačovalo "nenasytné" HTP. Průměrnou dlouhodobou spotřebu novějšího motoru z Boleslavi odhadujeme na 6–6,5 litru.

My bychom při tomto celkem pozitivním zjištění přesto dali raději přednost přeplňovanému čtyřválci 1.2 TSI, který je v současné době jen o 10 tisíc Kč dražší. Nový Rapid bude tedy jen pro mimodálniční cestovatele, kteří hodlají ušetřit maximum. Škoda s velkými prodeji základní motorizace nepočítá, ovšem přesto chce i tuto malou skupinku svoují nabídkou obšťastnit.

Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: