Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Ford vsadí na hliník, Chrysler na převodovky

News

29.07.2012

Americké automobilky měly vždy trochu jiný přístup k úsporným vozům než ty Evropské a japonské. Historický se spotřeba snižovala tak, že se snížil výkon motoru. Současný stav je ale nutí vsázet na špičkovou techniku.

Autor:Lukáš NovýFoto:

Američané touží po úspornějších autech a poté, co řadu z nich zklamaly hybridní vozy, se americké automobilky snaží jejich potřeby uspokojit jinak. Zákazníci v USA si zvykají na menší a lehčí vozy a klasické americké koráby, pick-upy a SUV se tak jeví jako ještě větší žrouti než doposud.

To ale chtějí tamní automobilky změnit, i vozy poměrně konzervativních tříd teď dostanou špičkovou techniku. Ford podle všeho uvažuje, že u příští generace svého nejprodávanějšího vozu vůbec, pick-upu F-150, ve velkém použije hliník. Tím chce automobilka snížit hmotnost vozu o více než 317 kilogramů.

Takový ohromný skok v hmotnosti směrem dolů by měl podle předpokladů Fordu snížit spotřebu až o 25 %. F-150 přitom už hliník v konstrukci používá, teď by došlo k výraznějšímu rozšíření materiálu. Krom hliníku bude také Ford vsázet na hybridní technologie, společně s Toyotou připravuje hybridní systémy pro SUV a pick-upy s pohonem zadních kol.

To Chrysler půjde na šetření paliva jinak. Ještě do konce letošního roku se v jeho modelové řadě výrazněji rozšíří nové osmistupňové automatické převodovky. A v první polovině příštího roku chce pak Chrysler uvést vůbec první devítistupňový automat na trhu. Auta s vícestupňovými převodovkami mají mít nejen nižší spotřebu, ale také lepší jízdní dynamiku.

Chrysler tvrdí, že šetřeni skrze převodovky je méně nákladné než vývoj hybridních aut, kterým se doposud koncern vyhýbá. Na vývoji devítistupňového ústrojí spolupracuje Chrysler s německým specialistou ZF. Nová převodovka má například v minivanu Dodge Grand Caravan ušetřit až 16 % paliva.

Osmistupňový automat už u modelů 300 a Dodge Charger srazil spotřebu asi o 15 %. Tato převodovka se nyní chystá do dalších modelů, dostane ji třeba pick-up Ram 1500. Koncern uvažuje také o jejím nasazení v modelech Jeep (Grand Cherokee a Wrangler) a také v příští generaci muscle car Challenger. V podstatě může tento automat dostat jakýkoli model, který má v základu pohon zadních kol. A Chrysler bude o této možnosti uvažovat.

Devítistupňový automat je naopak určený pro vozy s předním pohonem. Krom zmíněného minivanu by jej tak měl dostat třeba kompaktní Dodge Dart a další modely. Objevují se dokonce i hlasy, že nový devítistupňový automat by  mohly v budoucnu dostat i některé modely značky Alfa Romeo.

Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: