Zlobivé klapky Mondea
27.06.2012
Zřejmě jste o nich již slyšeli. Když se utrhnou, dovedou v motoru nadělat pěknou paseku. A kdo že? Přece vířivé (swirl) klapky. A kde? V motoru Duratec-HE Mondea 2. generace (od roku 2000).
S příchodem zcela nového Fordu Mondeo v roce 2000 dorazily také zcela nové zážehové motory. Jejich úkolem bylo nahradit starší dvouvačkové čtyřventilové agregáty z řady Zetec-E, které měly pro změnu debut v původním Mondeu.
A zatímco ty si Ford vyvíjel sám, na nových motorech, známých jako řada Duartec-HE, spolupracoval s japonskou Mazdou. V ní se nové motory poprvé objevily v roce 2002 v souvislosti s příchodem první Mazdy6. Obchodně se jmenovaly MZR, interně takzvané série L.
OD SLOVA DURABILITY
Jméno Duratec má svůj původ v anglickém slově durability, tedy životnost. Již v roce 1994 takto Ford pojmenoval nový šestiválec z americké produkce. Společným znakem obou Durateců byly rozvody poháněné řetězem a také celohliníková stavba (motory Zetec-E mají litinový blok).
Zpočátku se zdálo, že motory svému názvu dostojí, avšak jen do chvíle, než je začal postihovat mor zvaný vířivé klapky. Ty byly použity pro zlepšení plnění v širokém rozsahu otáček, pro lepší stabilitu volnoběhu zastudena. Oboje mělo návaznost na emise. Bohužel klapky byly v plastovém sacím potrubí špatně usazeny.
Že se zvětšuje vůle v uložení jejich hřídelek, prozrazoval charakteristický chrastivý zvuk. Katastrofa nastala, pokud se některá z nich (jsou čtyři) utrhla a následně byla nasáta motorem. Většinou to končilo destrukcí ventilů a příslušného pístu.
CO S TÍM
Zmíněné problémy se objevovaly do konce roku 2002, kdy motor dostal nové sací potrubí spolu s odvětráváním klikové skříně. Právě podle jeho trubky lze poznat, zda jde o původní problematický typ, či o modifikovaný. Jeli vnější průměr trubky 13 mm nebo menší, jedná se o staré provedení. Pokud naměříte, nejlépe posuvným měřidlem, 19 mm, je sací potrubí vašeho motoru již modifikovaného typu.