Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

První svezení: Peugeot 508 RXH

News

26.03.2012

Zabil Peugeot představením 508 RXH, můžeme doplnit titulek. S využitím originální hybridní technologie známé už z 3008 HYbrid4 či z obdobného Citroënu DS5 je zde najednou 508 s pohonem všech kol. Jako bonus jsou zde úpravy umožňující zdolat nějaké ty nástrahy mimo zpěvněné cesty. Chytré!

Autor:AutohitFoto:

První, co nás při pohledu na 508 RXH napadlo, bylo Audi A4 či A6 Allroad. Přitom hlavním konkurentem lehce terénní 508 je spíše nedávno představený VW Passat Alltrac (jízdní dojmy přineseme příště). Zatímco Audi může mít v přídi podélně uložené až osmivválce (A6), sází Passat, stejně jako 508 RXH, výhradně na čtyřválce. Na rozdíl od něj však u Peugeotu nemáte na výběr, neboť značka vsadila výhradně na sofistikovanější techniku v podobě originální hybridní soustavy chráněné řadou patentů.

Stejně jako u výše zmíněných menších hybridních sourozenců z koncernu PSA, pohání i u 508 RXH přední kola spalovací motor, zatímco ta zadní výhradně elektromotor. Díky tomu odpadá jinde nezbytný transfer, otáčející tok výkonu u příčně uložených motorů o 90 stupňů, o hnacím kardanovém hřídeli mezinápravovém, případně zadním diferenciálu, nemluvě. Nic z toho 508 RXH nepotřebuje.

Skoro se nabízí myšlenka, zda celá tato technika není použita i z důvodu ceny. Možná na tom něco bude, neboť i přes veškerou sofi stikovanost pohonu zadní nápravy elektromotorem stále vychází poctivé železo klasické čtyřkolky zřejmě dráž.

NA DRIFTOVÁNÍ ZAPOMEŇTE

Pokud zvolíte režim ZEV, bude 508 RXH poháněna výhradně elektromotorem, a tedy zadními koly. Aby tomu tak skutečně bylo, musejí mít nikl-metal hydridové baterie, uložené pod podlahou zavazadelníku, alespoň 50 procent kapacity. Druhým limitem je rychlost 70 km/h a třetím samozřejmě dojezd, který výrobce uvádí 4 km. V okamžiku, kdy některá z uvedených podmínek není splněna, přepne se systém samočinně do jakéhosi univerzálního režimu AUTO.

I v jeho případě je vozidlo hybridní pouze do již zmíněné rychlosti 70 km/h. Pak již nastupuje výhradně přední pohon a spalovací motor. Třetím režimem je 4WD. V něm vozidlo setrvá i v případě, že baterkám „dojde šťáva“. V tu chvíli si vůz pomůže opět originálním systémem Start/Stop, jehož reverzibilní alternátor v tu chvíli s konstantním výkonem 8 kW napájí přímo hnací elektromotor pohonu zadních kol. Ta mohou přenášet maximálně 40 procent celkové hnací síly.

Posledním je režim SPORT. V něm má elektromotor maximální výkon 27 kW/2500 min-1 (nominální je 20 kW). Podobně jeho točivý moment je 200 N.m/190 min-1 oproti konstantním 100 N.m dostupnýn v ostatních režimech. Ač maximální točivý moment spalovacího motoru činí 300 N.m při 1750 min-1, celkový nejvyšší točivý moment, který je možné přenášet, činí 450 N.m. Z uvedeného vyplývá, že ač může být 508 RXH u nadšenců populární zadokolkou, na nějaké jízdy s rozevlátou zádí to prostě není. A nejde jen o parametry, nýbrž i o auto jako takové.

S pohotovostní hmotností 1770 kg a délkou 4823 mm nejsou rychlé změny směru doménou tohoto vozu. Přesto jsou jízdní vlastnosti velmi dobré, i zásluhou mnohem lepšího rozložení hmotnosti. To je cenná vedlejší devíza hybridní technologie. Jen pro srovnání. U 508 SW GT připadá na zadní nápravu pouhých 37 procent celkové hmotnosti, zatímco u RXH je to plných 44 procent. To už je skoro jako u vozů s klasickou koncepcí pohonu.

BEZ LICHOBĚŽNÍKU

Po technické stránce však 508 RXH ze zmíněného GT nevychází, což prozradí pohled pod přední podběhy. Namísto horního trojúhelníkového ramene jsou zde pouze vzpěry McPherson, tedy řešení běžné u všech 508 vyjma GT. Zadní náprava je také odlišná. Čtveřice ramen se nezměnila, avšak pomocný rám je úplně jiný, neboť musí obsahovat prostor pro uložení elektrického pohonu.

To není jen elektromotor, nýbrž i redukční převodovka, baterie, ale také invertor, jenž řídí velikostí přiváděného proudu otáčky elektromotoru synchronního typu s permanentním buzením. Naopak identické jsou těhlice kol, do nichž je vsazený jinak provedený nosič náboje s mnohem větším průměrem ložisek kol.

ROBOT ŘADÍ PLYNULE

To opravdu není vtip. 508 RXH používá robotizovanou manuální šestistupňovou převodovku MCP/E. Ta je ve vozech PSA proslulá trhavým řazením v samočinném režimu. Zcela jinak je tomu u hybridů, kde řadí vcelku plynule, a tedy bez rázů. Vysvětlení přináší přítomnost hybridní soustavy.

V okamžiku, kdy dojde k rozpojení třecí spojky převodovky (ovládaná je hydraulicky), sice dojde k přerušení toku točivého momentu od spalovacího motoru, jímž je tady 2.0 HDi, avšak tah, vyvíjený elektromotorem, přerušen není, takže vůz je vlastně stále poháněn vpřed. Jinak je 508 RXH běžnou 508 se všemi přednostmi, vyplývajícími z kvalitního zpracování, komfortního odpružení či tuhé karoserie. Nedostatkem je jistá těžkopádnost a uvnitř často zmiňovaná absence úložných míst.

Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: