Malá, lehká, hybridní: Toyota FT-Bh
08.03.2012
Toyota už před ženevským autosalonem prozradila, že světu ukáže koncept lehkého městského vozu, který se bude vyznačovat extrémně nízkou spotřebou. Jak slíbila, tak udělala. Hybridní minivůz jezdí za 2,1 litru benzínu na 100 kilometrů.
Toyota FT-Bh se rozhodně nedostane do sériové výroby, ale některá použitá řešení přeci jenom šanci mají. Krom zvláštního designu je totiž vlastně auto postaveno na dostupných technologiích a tak by se podobně založený model mohl objevit v sériové výrobě. Moc by se nám líbilo, kdyby se vlastnostmi konceptu (třeba bez hybridního pohonu) vyznačoval například nástupce kolínských trojčat.
Ostatně, k těm má studie FT-Bh poměrně blízko. Například její hmotnost 786 kg není tak vzdálená od hmotností malých kolíňat – ta jsou asi o 100 kilogramů těžší. FT-Bh je ale větší, délka 3,99 metru odpovídá vozům kategorie Toyoty Yaris, takže u malých vozů by mohla být úspora hmotnosti ještě výraznější. Toyota přitom tvrdí, že při konstrukci byly použity stávající běžné technologické postupy i materiály – žádné exotické záležitosti jako uhlíková vlákna a podobně.
Konkrétní způsoby, jak ušetřila kilogramy, ale Toyota neuvádí – i to nás vede k tomu, že se s nimi Toyota pochlubí jindy, například při představení sériového modelu s technikou konceptu. Dovedeme si ale představit, že na úspoře hmotnosti se podílí především použití vysokopevnostní oceli a nových způsobů tváření karoserie, které se v poslední době hodně rozmáhají. Některé díly karoserie budou nejspíš plastové. Automobilka tvrdí, že náklady na výrobu FT-Bh by měly být zhruba stejné, jako náklady na výrobu běžného modelu B-segmentu – tedy již zmíněné Toyoty Yaris.
Krom designu s důrazem na příkladnou aerodynamiku (koeficient odporu Cx je 0,235) je na autě nejexotičtější jeho pohonný systém. Ten totiž tvoří litrový dvouválec spojený s elektromotorem – technické údaje o výkonech ale Toyota neuvádí. Dvouválec běží v atkinsonově cyklu, jak bývá u hybridů Toyota zvykem. Výsledkem je spotřeba pouhých 2,1 litru benzínu na 100 kilometrů.
Kdy podobnou techniku uvidíme v sériové výrobě zatím není známo. Ale jisté je, že se tak dříve nebo později stane. Toyota již delší dobu avizuje, že chce hybridní techniku zmenšit a zjednodušit tak, aby byla dostupná podstatně většímu množství zákazníků.
Ale recept na malé a lehké auto s výbornou aerodynamikou bychom nezatracovali. Příští Aygo s hmotností 700 kilogramů a třeba přepracovaným stávajícím tříválcem 51 kW zní jako velmi zajímavé městké vozítko. Zatím je to ale jenom naše fantazie. Ostatně jméno konceptu znamená – Future Toyota B-segment hybrid – tedy budoucí hybrid B segmentu. V něm ale automobilka právě začíná prodávat hybridní Yaris.