GM a PSA utvořily alianci
05.03.2012
Automobilové koncerny General Motors a PSA oznámily minulý týden vznik nové aliance. V jejím rámci mají firmy optimalizovat dodavatelské řetězce, společně vyvíjet produkty a možná také společně vyrábět.
GM a PSA například v rámci aliance vytvoří speciální skupinu, která bude dohlížet na veškeré globální nákupy aliance. Společnými nákupy a investicemi peněz se budou snažit automobilky ušetřit. Největší úspory se dají očekávat v Evropě.
Nejvíce peněz ale budou chtít automobilky ušetřit společným vývojem. Firmy společně vyvinou několik platforem pro malá auta a auta střední třídy. Platformy mají být určeny především pro vozidla prodávaná v Evropě a Latinské Americe. V případě úspěchu těchto platforem se může spolupráce rozšířit i na další.
Jen pro představu, koncerny nabízí ve třídě malých vozů auta Opel Corsa, Chevrolet Aveo, Peugeot 208 a Citroën C3. Jejich nástupci by mohli stát na stejné platformě. Podobně by na tom mohla být sestava vozů střední třídy kam patří Peugeot 508, Citroën C5, Opel Insignia, Buick Regal a Chevrolet Malibu.
Šéfové obou koncernů také potvrdili, že budou zvažovat možnosti společné výroby některých modelů. Ke společné výrobě ale podle všeho nedojde dříve než v roce 2016 – to je poměrně logické, dá se předpokládat, že firmy budou chtít společně vyrábět auta na nově vyvinutých platformách. A jejich vývoj bude pár let trvat.
Pro obě automobilky bude nová aliance pravděpodobně velkým přínosem. GM by měla pomoci především zrestrukturalizovat v potížích se zmítající Opel, koncernu PSA zase pomůže k větší stabilitě. Koncern, jehož vznik se datuje do roku 1976, se totiž v poslední době dostal do jakési nezáviděníhodné role toho nejmenšího z velkých.
Krom tradičních obrů jako je Toyota, Ford, VW nebo GM se před něj totiž, co se do objemu produkce týče, v posledních letech dostaly i koncerny Hyundai-Kia, aliance Renault-Nissan nebo nově vzniklá korporace Fiat-Chrysler. Tím PSA částečně ztratil na vyjednávací síle s dodavateli.
Automobiloví odborníci ale nevidí alianci jenom v pozitivním světle. Někteří tvrdí, že nový byrokratický orgán pro společné nákupy může obě automobilky zpomalit a přináší jim zbytečně složitou strukturu. Nová aliance prý také nebezpečně připomíná tu, kterou GM vytvořilo v roce 2000 společně s Fiatem. Aliance ztroskotala a rozpadla se v roce 2005.
Automobilky si tehdy vyměnili akcie – GM koupilo 20 % ve Fiatu a ten na oplátku koupil 5 % GM. Tentokrát k výměně nedojde, GM pouze koupí 7% podíl v PSA, francouzský koncern akcie GM nakupovat nebude. Koncern PSA ale navíc vydá nové akcie v hodnotě jedné miliardy euro. I to je mimo jiné důvod, proč se k alianci staví skepticky finanční trhy. Ratingové agentury snížili rating PSA a tvrdí, že náklady na start fungování aliance výrazně ovlivní krátkodobé finanční výsledky koncernu.