Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

BMW M Performance – podrobné informace

News

30.01.2012

Nová řada automobilů BMW se sportovním charakterem vybavená exkluzivním motorem se představí oficiálně na ženevském autosalonu, ovšem řada informací je známa už dnes. Primárně o turbodieselové pohonné jednotce, která se chlubí dokonce trojicí turbodmychadel.

Autor:Adam ŠrámekFoto:

Proč BMW vlastně vymyslelo vozy, které budou nosit emblémy M a zároveň klasické označení? Nová řada vozů je podle výrobce určena těm, kteří hledají ve svých vozech více emocí a dynamiky, ale současně se nechtějí vzdát snadné každodenní použitelnosti. Půjde tedy o vozy s vysokým výkonem a zároveň s nízkou spotřebou.

Podivná identita?

Jako první si budou moci zákazníci koupit model M550d xDrive (v Německu bude k dispozici od května), o měsíc později ho v rámci nové modelové řady doplní modely X5 M50d a X6 M50d. Je vám tedy jasné, že zpočátku se M Performance ukazuje výhradně v kombinaci turbodieselu (o výkonu 280 kW), pohonu všech kol xDrive a automatické 8stupňové převodovky. Později snad dorazí i sportovnější benzinové modely a my doufáme, že s manuálem a s pohonem zadní nápravy, na níž bude ideálně samosvorný diferenciál. Snad nechceme moc, nesmí přecí jít o konkurenci stávajícím sportovním modelům divize M. Zkrátka a dobře – musíme se nechat překvapit.

Brutální turbodieselový šestiválec!

Řadový třílitrový naftový šestiválec usazen v modelech s označením 50d dosahuje parametrů, které jsme zatím viděly jen u nejsilnějších 8válcových turbodieselů. Technika u nového motoru opět využívá technologie přeplňování TwinPower Turbo, což v případě turbodieselů znamenalo dvě nestejně velká turbodmychadla.

U nového trojitě přeplňovaného motoru jsou 2 turbodmychadla vysokotlaká a jedno nízkotlaké. Malé turbo s nízkou setrvačností (variabilní geometrie lopatek) dodává motoru potřebný vzduch navíc už od volnoběhu. Větší turbodmychadlo se k němu přidává od 1500 otáček, společně jsou pak schopny dopomoci k dosažení 740 N.m od 2000 otáček!

Třetí turbodmychadlo je malé a funguje jen výjimečně, je totiž umístěno na obtoku zmiňované dvojice turbodmychadel v kanálu výfukových svodů. Klapka obtoku se otevírá, jakmile zatlačíte plyn hlouběji – nad hranicí 2700 otáček, kdy se třetí turbodmychadlo hladce připojí. To tedy dodává další vzduch motoru v době, kdy ostatní turba už nepracují tak efektivně a nedokážou využít energie z výfukových plynů. Třetí turbo svojí přítomností spolu s obtokovým ventilem eliminuje nežádoucí zpětné tlaky ve výfukovém potrubí. Výsledkem celé konstrukce je výkon 280 kW při 4000 až 4400 otáčkách. Novou jednotku lze vytočit až do 5400 otáček. Specifický výkon dosahuje úctyhodné hodnoty 93,6 kW/litr.

Nebude jen silný, ale i úsporný.

Oproti výchozí jednotce s dvojicí turbodmychadel je novinka charakteristická zvýšeným tlakem ve spalovacím prostoru, zesílenými ložisky klikového hřídele, odolnějším blokem i hlavou motoru. Samotný klikový hřídel i ojnice mají upravený tvar a jsou z vysokopevnostních materiálů. Systém vstřikování Common-Rail pracuje s tlakem 2200 barů! Nejde však o žádnou „špinavou naftu“. Novinka se díky filtru pevných částic, katalyzátoru na odbourávání oxidů dusíku a paketu BMW BluePerformance vyhoví emisní normě Euro6. Spotřebu paliva snižuje standardně dodávaný systém Start/Stop a mód Eco PRO.  Motor využívá také technologie Driving Experience Control, která pomocí reproduktorů audiosoustavy v režimu Sport a Sport+ vylepšuje zvuk motoru.

Slibné parametry

Sedan s označením M550d xDrive podel výrobce zvládá akceleraci z 0–100 km/h za 4,7 sekundy a kombinovaně potřebuje je 6,3 litru nafty na 100 km. Jeho praktičtější verze Touring je na stovce za 0,2 s pomaleji a má o 0,1 l vyšší spotřebu. Cena? V Německu prý 80 800 eur (zhruba 2,052 milionu Kč).

V modelu X5 M50d trvá sprint na 100 km/h jen 5,4 s a spotřeba je 7,5 l/100 km. X6 M50d je o 0,1 s rychlejší, avšak konzumuje o 0,2 l více. Maximální rychlost je ve všech případech 250 km/h. Cena top naftových modelů X5 a X6 je 82 300 eur (cca 2,090 mil. Kč, respektive 85 800 eur (2,179 mil. Kč).

Kromě silného motoru...

Vyjma sedanu M550d budou všechny modely vybaveny vzduchovým odpružením na zadní nápravě. Nová "emková" BMW budou zároveň charakteristická sportovnějším tužším podvozkem. A jak je poznáme?  Všechny modely M Performance mají standardně 19 palcová kola, X6 M50d stojí na větších 20 palcových. Agresivnější zpětná zrcátka, agresivnějí nárazníky, loga divize M v označení a lichoběžníkové koncovky výfuku řeknou více. Také uvnitř se objevují lehce sportovnější detaily s logy M, sportovním koženým volantem či alcantarou čalouněnými sedadly. Tak to jsme zvědaví!

Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: