Spolehlivost podle TÜV
25.01.2012
Na světě jsou nové statistiky německé společnosti TÜV, které podrobně vystihují spolehlivost aut. Na předních pozicích stále figurují Toyoty, výsledky je ale nutné brát s rezervou.
Celkové vítězství obhájila Toyota Prius, alespoň tak hlásají výsledky německého TÜV Reportu pro rok 2012. Vozy byly opět rozděleny do několika kategorií dle stáří. V nejmladší skupině 2–3 roky vyhrála již zmiňovaná Toyota Prius, celkový průměr vážných závad v této skupině činí 5,9 procenta, u modelu Prius je to jen 1,9 % při průměrném nájezdu 39 000 km. Druhé místo patří Toyotě Auris (2,6 %, průměrný nájezd 38 000 km) a třetí Mazdě 2 (také 2,6 %, ale nižší nájezd průměrný nájezd 34 000 km).
Mezi čtyř až pěti letými vozy vzal Priusu prvenství Volkswagen Phaeton (2,4 %, 76 000 km). Prius je s 3,3 % závad a průměrným nájezdem 62 000 km druhý, třetí místo patří Porsche Boxter a Cayman s 4,5 % a nájezdem 45 000 km. Celkový průměr vážných závad v této kategorii činí 10,3 procenta.
Spolehlivé Porsche 911
Ve zbývajících třech kategoriích dominovalo Porsche 911. Co se procenta vážných poruch týká, tak ve skupině 6 a 7 let dosáhlo 17,5 %, mezi osmi a devítiletými 22,2 % a mezi nejstaršími 10 a 11 let pak 26,8 %. V kategorii 6 - 7 let patří druhé a třetí místo Toyotám Corolla Verso (7,1 %) a RAV4 (8 %), mezi osmi a devítiletými vozy je RAV4 druhá (10 % závad) a třetí místo patří Hondě Jazz (10,7 % závad). V nejstarší kategorii 10 - 11 let si opět Toyota RAV4 podržela druhé místo (opět 10 % závad), třetí je pak malý Yaris (16,8 %).
Letošní přehledy obsahují statistiky sebrané v období červenec 2010 až červen 2011. Do přehledů se dostaly pouze ty modely, u nichž bylo provedeno více než 10 000 kontrol. Celkem bylo vyhodnoceno 7,78 milionu německých prohlídek, podobných našim STK.
Na základě výstupních formulářů pak vznikají zde uvedené žebříčky spolehlivosti automobilů. Zajímavý pohled skýtá srovnání jednotlivých věkových kategorií, zatímco některé vozy se udržují na podobných hodnotách, u jiných závadovost výrazně stoupá. Ostatně, některé výsledky jsou samy o sobě hodně zajímavé.
Stačí se například podívat na výsledky kolínských trojčat Toyoty Aygo, Citroënu C1 a Peugeotu 107. Mezi čtyř a pěti letými vozy je Peugeot na děleném 72. místě s 10,9 % závad a průměrným nájezdem 50 000 km, Citroën C1 je 65. s 10,2 % závad a nájezdem 53 000 km a Toyota Aygo je 41. s 8,5 % závad a opět 53 000 km. Mezi nejmladšími auty jsou rozdíly ještě zajímavější, nejhorší je opět Peugeot na 85. místě (6,8 %, 33 000 km), Citroën je 76. (6,1 %, 36 000 km), Toyota Aygo je daleko před nimi na 35. místě se 4,6 % závad a nájezdem 33 000 km.
O čem tyto rozdíly v umístění svědčí, když uvážíme, že jsou to stejná auta, ze stejných dílů, vyrobená ve stejné továrně a jejich řidiči je víceméně stejně používají? Inu, napadá nás několik věcí - třeba že Toyoty si kupují zodpovědnější řidiči, kteří se o své auto lépe starají. Nebo také může tento rozdíl svědčit o kvalitě záruční a pozáruční péče jednotlivých autorizovaných servisů.
Výsledky berte s rezervou
Přehledy jsou tedy sice fajn a nepopíráme jejich vypovídací hodnotu, avšak i výše uvedený příklad ukázal, že je nutné výsledky brát s určitou rezervou. Sami totiž dobře víte, že na prohlídkce STK vás neupozorní na „vysypaný“ automat, prasklou hlavu válců, špatné vstřikovače nebo na opotřebené turbo. Obecně tedy můžeme říci, že statistiky TÜV evidují pouze ty věci, které určitým způsobem ovlivňují bezpečnost vozu nebo mají nekalý vliv na životní prostředí. V podstatě je nezajímají „věci“, které ovlivňují provozuschopnost vozu. Nelze tedy jednoznačně konstatovat, že nejlepší vozy z TÜV Reportu 2012 jsou obecně nejspolehlivější a vynikají nejmenším počtem závad. Dokonalé statistiky s exaktní vypovídací hodnotou totiž neexistují.