Trochu jiný závod s BMW
16.01.2012
S automobilkou BMW jsme se vydali na řecký autodrom Serres, kde jsme mohli absolvovat velmi netradiční závod. Zjišťovali jsme, jak fungují úsporné technologie programu EfficientDynamics v praxi. A to za volantem BMW 118i Sport Line.
BMW je spolu s Mercedesem v každém případě stále na prvních pozicích, rozhodně co se úsporných technologií týče. Jejich turbodiesely, ale i benzinové jednotky až na drobné výjimky dosahují hodnot, na které si často nesáhnou ani o 2 válce chudší a o litr méně objemnější motory konkurenčních značek.
O funkčnosti balíčku úsporných opatření BMW zvaných EfficientDynamics jsme tedy už přesvědčeni dlouho, aniž bychom museli absolvovat jakýkoliv závod. Přesto jsme se s radostí a zvědavostí vydali na závodní okruh, za účelem vyzkoušení efektivity motorů BMW a ověření schopnosti dosahovat nízké spotřeby i v podmínkách, které běžné silnice nenasimulují. Nápad to tedy rozhodně špatný nebyl.
Mnichovská automobilka se snaží všem ukázat, jak moc dobrá auta umí postavit. Že se postupně mění jejich dříve spíše sportovní charakter na pohodlnou a komfort preferující povahu, to už jsme rozebírali několikrát. Máme na to vlastní názor, trápí nás to, ale bohužel nejsme skupina, která by tento fakt mohla nějak změnit.
Nejsme zkrátka typičtí zákazníci, nýbrž ti, co chtějí řídit a mají raději tuží podvozek, atmosférický 6válec, citlivé řízení, pohon zadních kol a manuální převodovku s tužším spojkovým pedálem. Alespoň, že vypínatelný stabilizační systém zůstává u vozů BMW i nadále. Purističtí fandové si v budoucnu už asi vyberou jen u divize M, nedělejme však unáhlené závěry, ještě jsme totiž nejezdili s posledním a zároveň klíčovým modelem – řadou 3. Na to se těšíme, o tom však tato akce nebyla.
Neutěšená okolní krajina řeckého vnitrozemí není pro oko turisty zajímavá ve své podstatě ničím. Smečky volně se potulujících útočících divokých psů brázdících všechny typy silnic, nedostavěné silnice a dálniční přípojky a místy i pěkný nepořádek tento dojem pouze umocňovaly. Alespoň, že nebylo vůbec špatné počasí a teploměr navzdory zimnímu ročnímu období ukazoval příjemných 10 stupňů Celsia.
Na okruh jsme se dostali v ranních hodinách a ihned následoval struční brífink. Program byl následující: Každý účastník tohoto eventu se dle časového plánu dostaví do boxů, kde na něho bude čekat BMW tým s plně natankovaným benzinovým BMW 118i Sport Line.
Tento vůz je poháněn benzinovým přeplňovaným čtyřválcem o objemu 1,6 litru s parametry (125 kW/250 N.m), který byl se zadními koly propojen automatickou 8stupňovou převodovkou ZF. Proč s automatem, když pojedeme na nejnižší spotřebu? Protože je údajně spořivější než jakýkoliv řidič. Udávaná spotřeba je v tomto případě pouhých 5,6 l/100 km.
Bylo nám doporučeno pohlídat, aby byl vždy aktivován režim ECO PRO (nejúspornější režim, při němž převodovka doslova podtáčí motor), který se po každém vypnutí motoru samostatně deaktivuje a je ho tedy nutno po startu znovu aktivovat tlačítkem jízdních režimů u voliče převodovky.
Každý pojede 6 kol na okruhu, která budou zaznamenávána časomírou, a poslední (7.) kolo bude jen na případné snížení celkové spotřeby. Hlavním účelem však není atakovat nejrychlejší čas na kolo, nýbrž jet svižně a zároveň úsporně. Každý posléze bude hodnocen podle změřeného času a podle naměřené hodnoty spotřeby (skutečného úbytku paliva z nádrže).
Větší váhu při následném bodování má právě spotřeba paliva (dokonce dvounásobnou váhu ve srovnání s celkovým časem za 6 ujetých kol). Každý tedy nakonec dostal body, které byly dány součtem bodů získaných za spotřebu a bodů získaných za měřených 6 kol.
Nejhorší byl fakt že neexistuje univerzální rada, jakou strategii zvolit. Zda jet nějakou (pokud možno konstantní) rychlostí, nebo zda je maximálně úsporně a nedbat na čas nebo zda jet raději rychleji a neohlížet se tolik na spotřebu. Ona nejistota ohledně volby strategie byla znát i na výsledcích předchozí skupiny, která navštívila okruh den před námi. Rozkolísaností se vyznačovaly nejen naměřené časy (klidně o 3 minuty), ale také hodnoty spotřeby (klidně o 5 litrů).
Podle mých propočtů bylo nejlepší (dle pořadí předchozí skupiny) jet v průměru 1 kolo (měří 3,186 km) zhruba 3 minuty. Nakonec se však moje taktika ukázala jako ne zcela ideální. Jel jsem tak, abych pokud možno dodržoval čistou stopu a minimálně otáčel volantem, „nevymetal“ zpomalující „obrubníčky“. Zkrátka tak, abych ani nemusel brzdit, ani přidávat a jel co nejplynuleji – to jsou přeci zásady klasického ecorallye...
BMW řady 1 si ve zmiňované konfiguraci počínalo dobře. Podvozek byl jistý a zároveň pohodlný, jednička se do zatáček i přes vyšší nájezdovou rychlost vrhala s vervou a chutí. Zakusovala se, jak jen přední pneumatiky dovolovaly a vykružovala oblouky s přehledem. Já jsem sváděl lítý souboj s plynovým pedálem a s jeho dávkováním. V tak tichém voze s automatickou převodovkou bylo zmiňovaných 6 kol opravdu dlouhých a náročných na soustředění, obzvláště když nonstop sledujete ukazatel aktuální spotřeby a chcete, aby vůz konzumoval ještě méně a méně. Nakonec zjistíte, že pod určitou hranici zkrátka nejde klesnout, protože pak už jedete příliš pomalu a rozjíždění z nádrže vysává nadměrně nežádoucí dávky benzinu.
Poměrně zatáčkovitý okruh se vyznačoval i několika zákrutami, jejichž perfektní projetí vyžaduje evidentně delší trénink. V tomto úseku byla rychlost všech účastníků povětšinou příliš vysoká, a tak jste kvůli souboji s nedotáčivostí ztratili na rychlosti a na výjezdech ze zatáček následně museli dávat více plynu (opět nežádoucí zvýšení spotřeby). Byla to však celkově velká zábava. Tu umocňovala i nevyvratitelná přítomnost soutěživosti všech účastníků závodu.
Nakonec jsem tímto způsobem dosáhl na celkový čas 18 min 26,165, přičemž palubní počítač hlásil průměrnou spotřebu 5,3 l/100 km a průměrná rychlost se usadila na hodnotě 72,582 km/h. Za 7 kol pod mým vedením ubylo z nádrže pečlivě a přesně naměřených 1,243 litru benzinu. Celkový zisk 64 bodů znamenal celkové 15. místo. S ohledem na celkový počet „závodníků“, kterých bylo 40 to není špatný výsledek, ale autor tohoto článku se cítil na víc. BMW ale ukázalo, že umí v extrému jet i za udávané hodnoty spotřeby.
Vítězem se stal Radoslav Slavchev z Bulharska, který zajel měřených 6 kol za 18:02:585 a za celých 7 kol spotřeboval pouhých 1,144 l paliva. Tak snad to příště bude pro zástupce Autohitu o něco lepší než dosud.