Neprodávanější auta světa pro rok 2011
15.01.2012
Magazín Forbes zveřejnil žebříček celosvětově nejprodávanějších modelů aut. První pozici v roce 2011 obhájila Toyota Corolla, ale na paty jí šlape možná překvapivě jeden z modelů Hyundai. Třetí medailové pozice patří čínskému autu.
V našich končinách, kde prodejním statistikám zcela jasně vládnou Octavie a Fabie, může být celosvětový žebříček prodejnosti modelů pro mnohé překvapením. Jenže právě žebříček sestavený časopisem Forbes ukazuje, kam se celosvětový automobilový průmysl ubírá.
První místo už po několikáté uhájila Toyota Corolla, které se v roce 2011 prodalo 1 020 000 kusů. To je úctyhodný výsledek, obzvláště když uvážíme, že Toyota patřila mezi automobilky postižené ničivým zemětřesením v Japonsku. Na číslech corolle ubírá také fakt, že v Evropě namísto ní Toyota prodává především kompaktní model Auris.
Prvenství ale Corolla málem neobhájila – druhé místo obsadil Hyundai Elantra s 1 010 000 prodanými kusy. Corolla tedy vyhrála velmi těsně. Navíc Elantra se jen pomalu dostává na některé evropské trhy – u nás se například začala prodávat jen před několika týdny. Elantra je model úspěšný především v USA a na některých asijských trzích. U nás se tento konkurent Škody Octavia, Chevroletu Cruze nebo Renaultu Fluence bude prosazovat složitěji, v nabídce mu totiž chybí vznětový motor. Jinde je ale Elantra hitem, který jasně ukazuje, proč už patří koncern Hyundai-Kia k největším světovým automobilkám.
Třetí místo v žebříčku je pro nás opravdu exotickou raritou. S 943 000 prodanými kusy totiž patří čínské dodávce Wuling Sunshine. Malá dodávka vyráběná koncernem SAIC a vyvinutá ve spolupráci s koncernem GM je v Číně jednoznačně nejpopulárnějším autem. Prodává se od roku 2002 a díky ceně v přepočtu okolo 100 000 korun, řadě provedení a nízké spotřebě popularita tohoto modelu neklesá.
Čtvrtou pozici získal Ford Focus, který se vzhledem k probíhající generační obměně nadechuje k ještě lepšímu výkonu. Letos by Ford jistě rád prodal více než 919 000 kusů. Uvidíme, kam to Focus dotáhne, jeho kvality jsou nesporné. Páté místo patří opět autu, které má i vyšší ambice. Kia Rio je nejprodávanějším malým vozem světa a to se o jeho 815 000 prodaných kousků půl milionem zasloužila její odcházející generace. Ta přitom patřila k tomu horšímu, co se dalo v dané třídě pořídit, zatímco nové Rio patří ke špičce třídy a tak si od něj automobilka slibuje větší úspěchy.
Šestý Ford Fiesta těží ze své relativně nově nabyté pozice globálního modelu, ještě před několika lety by jeho úspěšný prodej v USA byl asi nemožný. Se 781 147 kusy ale Fiesta na Rio trochu ztrácí. Na sedmém místě se s 745 000 prodanými vozy umístil nejprodávanější Volkswagen. Poněkud překvapivě to není Golf. Nejprodávanějším modelem největší německé automobilky je totiž Jetta, která je vyráběna téměř po celém světě v několika generacích. Osmé místo patří s 726 000 prodanými vozy nejpopulárnějšímu modelu vyšší střední třídy – Toyotě Camry. U nás naprosto okrajový typ boduje především v USA a na některých asijských trzích.
Až devátá příčka patří nejprodávanějšímu americkému autu – tím je Chevroet Cruze se skóre 691 000 prodaných kusů. Že to s jeho americkým původem není tak horké moc dobře víme – americké automobilky v globálním žebříčku moc úspěšné nejsou. Desátá pozice patří již zmiňovanému Golfu, kterého se prodalo 648 000 kusů. Jedenáctý je jeho sourozenec Passat s 565 000 prodanými kusy. I ten má pro letošek jistě větší ambice, vždyť teprve vloni představil Volkswagen speciální americkou variantu svého sedanu.
Dvanácté místo a tedy poslední Forbesem zmiňovaná pozice, patří Hondě Civic. Ta byla vloni čtvrtá, letos se ale její prodeje propadly na „pouhých“ 555 000 kusů. Za to může několik faktorů – jedním je zemětřesení v Japonsku, druhým například záplavy v Thajsku – tyto přírodní katastrofy zpomalily výrobu auta a především nástup nové generace modelu na světové trhy. A to především na ten evropský, kam nový Civic vstupuje až nyní. V USA se zase generační výměna nepovedla, tamní provedení Civicu je laciný vůz, který byl vyvíjen pro období krize – jenže z té se Američané jakž-takž oklepali a tak o okleštěný Civic s laciným plastovým interiérem není takový zájem. Automobilka slibuje nápravu, ta ale jistě nepřijde letos, pro vývoj faceliftu je potřeba trochu více času.