Zuří boj o světovou jedničku. Kandidáty jsou Toyota, GM, VW, Ford, Hyundai a další
15.06.2011
O pozici největších automobilek světa se doposud praly jen Toyota a GM. Jenže v pokrizové době se objevují i další automobilky, které mají zálusk na to, být světovým výrobcem číslo jedna. Patří mezi ně VW, Ford, Hyundai, ale i Renault-Nissan.
Od roku 2004, kdy začal koncern Ford svůj postupný sestup z druhého místa světového žebříčku automobilek, spolu soupeří o první místo výhradně Toyota a General Motors. Jejich rivalita může také za problémy automobilek z posledních let. Soustředění na co největší tržní podíl spíš než na zisk dovedlo GM ke krachu, rostoucí výrobní čísla zase znamenala velké kvalitativní problémy pro Toyotu.
Firmy se ale oklepaly a nyní jdou do bitvy nanovo. A s nimi i další automobilové koncerny, které vzešly z finanční krize jako překvapivě silní soupeři. V klubu největších automobilek světa tak bude v následujících letech pořádně horko.
Toyota pravděpodobně své první místo letos přepustí GM, vloni přitom s 8,4 miliony aut vedla o 0,8 milionnu. Firma, která má pravděpodobně nejefektivnější výrobní systém na světě, totiž doplácí na zhoršenou image kvůli aférám s rozsáhlým svoláváním vozů. Toyotě se ale dobře vede na rychle rostoucích trzích, které řada výrobců zanedbává – v Indonésii a Thajsku. Na druhou stranu v Číně se jí zdaleka nedaří tak dobře jako GM, VW nebo Hyundai.
To GM nemá s Čínou problém, na největším automobilovém trhu světa je dvojkou za Volkswagenem. Koncern chce do roku 2015 v Číně zdvojnásobit prodeje. Uvede 30 nových modelů a investuje 7 miliard dolarů. Další silné místo pro GM je Jižní Amerika, kde je jedničkou. GM má také plán udělat z Cadillacu po Chevroletu svou druhou globální značku. Tentokrát pochopitelně zaměřenou na luxusní segment.
Asi největší touhu po prvním místu ukazuje koncern Volkswagen, do roku 2018 chce ročně vyrábět 10 milionů aut. V následujících pěti letech má automobilka investovat do rozvoje neuvěřitelných 71 miliard dolarů. Dalších 14 miliard dolarů má vylepšit jeho už tak silnou pozici na čínském trhu. Aliance se Suzuki pak má Volkswagenu pomoci lépe proniknout na indický trh, kterému právě japonská automobilka vládne.
Koncern Hyundai-Kia je v současnosti světovou čtyřkou a ačkoli nahlas o útoku na úplně nejvyšší pozici nemluví, je právě tato vysněným cílem vedení. V USA se značce daří díky jejím úsporným autům, v Evropě expanduje díky novým výrobním závodům, značka je velmi silná v Indii i Číně. Jediným co koncern brzdí v rozletu je vlastně nedostatek výrobních kapacit, což je v dnešním automobilovém světě hodně nevídaný problém.
Ford je v současnosti pátým největším výrobcem automobilů na světě. Do roku 2015 ale chce své prodeje zvednout o více než 50 % na celkových 8 milionů vozů ročně. Automobilce se daří především na domácích trzích v USA a Evropě. V Americe se fordu podařilo ukrást zákazníky Toyotě a GM. Díky globálním platformám se daří automobilce nabízet širokou škálu modelů na mnoha trzích. Naopak firma musí dohánět ztrátu v Asii, především pak v Číně, kde se svými soupeři zatím výrazně prohrává.
Dalším zajímavým subjektem je aliance Renault-Nissan. Automobilky z této dvojice sice ve statistikách vystupují každá sama za sebe, dohromady ale jejich 2,6 (Renault) a 4,1 (Nissan) milionu vozů bohatě stačí na čtvrté místo. Nissan je tradičně silný na asijských trzích, daří se mu v Japonsku a Číně, špatně na tom není ani v USA. V Evropě poslední dobou výrazně stoupá popularita jeho crossoverů. Renault prodává drtivou většinu produkce v Evropě a navíc se chystá na velký útok na ruský trh. Mimochodem, produkce Lady není ve výše uvedených číslech zahrnuta. Pokud počítáme i s ní, vyrobila vloni aliance Renault-Nissan téměř 7,3 milionu vozů.
Mezi největší světové výrobce míří i nově vznikající koncern Fiat-Chrysler. Šéf obou automobilek, Sergio Marchionne tvrdí, že nedávné kroky vedoucí k převzetí chrysleru směřují k tomu, aby z automobilky udělal jednu z pěti největších firem v oboru. V roce 2010 prodal Fiat téměř 2,1 a Chrysler 1,1 milionu vozů. Obě automobilky přitom mají velké rezervy a potenciál k růstu i na svých domácích trzích, natož pak třeba v Indii a Číně. Fiat tak téměř jistě nemíří na první místo celosvětového žebříčku, ale mezi ty největší patřit chce.