Volkswagen twin up! je novým nejúspornějším čtyřmístným vozem na světě
24.11.2013
Letošní tokijský autosalon je svědkem světové premiéry studie Volkswagen twin up!, který spotřebou 1,1 l/100 km stanovuje nový rekord mezi čtyřmístnými automobily. Co je klíčem k takovému číslu?
Základem pro twin up! byl model XL1, dvoumístný hybridní vůz se vznětovým motorem a možností vnějšího dobíjení (tzv. plug-in hybrid), jenž dosáhl spotřeby 0,9 l/100 km. S ním twin up! sdílí klíčové částí poháněcí soustavy - vznětový motor, elektromotor a dvouspojkovou převodovku DSG.
Pohonná jednotka poskytuje systémový výkon 55 kW a je složena z dvouválcového turbodieselu 0.8 TDI (35 kW), elektromotoru (35 kW), sedmistupňového DSG a výkonové elektroniky. Pod zadními sedadly se nachází lithium-iontový akumulátor o kapacitě 8,6 kWh, 12V akumulátor pro palubní síť a palivová nádrž o objemu 33 litrů. V kombinaci s aerodynamikou (cx x A = 0,30 x 2,08 m2), hmotností 1205 kg a pneumatikami s optimalizovaným valivým odporem je twin up! schopen dosáhnout kombinované spotřeby 1,1 l/100 km, která odpovídá emisím CO2 pouhých 27 g/km.
Jak tento skromný drobeček jezdí? Akcelerací zřejmě neoslní, z 0 na 60 km/h se dostane za 8,8 sekundy, na 100 km/h pak bude zrychlovat 15,7 s, nejvyšší rychlost navíc činí 140 km/h. To však není u šetřivého hybridu hlavním parametrem. Zaujme například dojezd 50 km čistě na elektrický pohon, tedy zcela bez emisí, a maximální rychlost dosahující v tomto režimu 125 km/h. Točivý moment 215 N.m je pak na kategoii malých vozů nadprůměrnou hodnotou. Vznětový motor je k pohonnému ústrojí připojen přes zvláštní spojku, která zajišťuje plynulé připojení po ukočení čistě elektrického režimu.
Hybridní up! je odlišen také po designové stránce. O 30 mm delší přední převis zřejmě nezaregistrujete, bílý lak "Sparkling White" však ano. Ten díky příměsi modrých skleněných částeček vytváří barevné efekty využívající světla dopadajícího na různé hrany v různých úhlech. Interiér je kombinací kůže a tkaniny, Volkswagen pak doplnil také celou řadu detailů v "korporátních modrých odstínech", jež upozorňují na hybridní pohon.
Celá řada ovládacích prvků byla pro twin up! digitalizována, například ovládání automatické klimatizace probíhá výhradně skrze palubní počítač ovládaný pomocí dotykového displeje. Volkswagen rovněž věnoval pozornost vizualizaci jízdních režimů.