ADAC GT Masters: Závody GT na německý způsob
Sport
02.09.2012
Šampionát, jehož pořadatelem je německý autoklub ADAC, se v Německu těší velké popularitě. Souboje sportovních vozů s hvězdnými jmény za volantem, to je to, po čem divák touží a co GT Masters nabízí.
Historie šampionátu se začala psát už v roce 1993, kdy vznikl ADAC GT Cup. Kromě „GTček“ se jej účastnily i vozy kupé, jejichž základem byly cestovní automobily. Po pěti sezónách přišel konec, a
zbylí účastníci se přesunuli do série VLN soupeřící na slavném okruhu Nordschleife.
Formát víkendu je velmi podobný tomu, jaký se používá v Mistrovství Evropy GT3. V pátek mají jezdci k dispozici dva hodinové tréninky a kvalifikaci. V sobotu a v neděli následují dva hodinové závody s povinnou výměnou jezdců. V každé dvoučlenné posádce přitom může být pouze jeden profesionální pilot (druhý musí mít status amatéra).
Startovní pole, které běžně čítá přes třicet vozů, je přitom nabité známými jmény. V šampionátu závodí například Christian Abt, Nicolas Armindo, Nick Tandy, Karl Wendlinger, Jan Seyffarth či bývalý pilot Formule 1 Heinz-Harald Frentzen. Zastoupení má také Česká republika, když v týmu Heico Gravity-Charouz Racing letos například jezdí s Mercedesem-Benz SLS AMG GT3 Jan Šťovíček a Erik Janiš. Kromě nich se v šampionátu letos již objevil také například Martin Matzke.
ADAC GT Masters v dnešní podobě existuje od roku 2007, kdy s jejím „znovunastartováním“ pomáhala SRO (Stephane Ratel Organization – dnes pořadatel MS FIA GT1) Postupem času ovšem v celém projektu ustupovala do pozadí a nyní je šampionát pod taktovkou ADAC. Modely vozů jsou postaveny na regulích pro třídu GT3 a startovní pole je složeno pouze ze soukromých týmů. Organizátor se snaží startovní pole co nejvíce vyrovnat. A nutno uznat, že se mu to daří. Jednotný dodavatel pneumatik (Yokohama) a paliva (Total) přitom zaručují udržení provozních nákladů na přijatelné hranici. Vyrovnanosti dopomáhá tomu také systém váhových handicapů.
Letošní sezóna se skládá z osmi podniků na převážně německých okruzích. Za hranice jezdci a týmy vyjedou pouze dvakrát – do Nizozemska na okruh Zandvoort a na rakouský Red Bull Ring.
Také budoucnost GT Masters se zdá být růžová. Už tak bohaté startovní pole by se mělo i nadále v dalších sezónách rozrůstat a o dobré závody sportovních vozů tak, doufejme, nebude nouze.
foto: autor