Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Motor 1.0 EcoBoost od Fordu nadchl odbornou porotu

News

15.06.2012

Výsledkem je titul „International Engine of the Year 2012“ (Mezinárodní motor roku 2012).

Autor:Jan GaislerFoto:



Že jsou malé motory v kurzu, naznačil již loňský vítěz ankety - dvouválec 0.9 TwinAir Turbo (63 kW) od Fiatu. Letošní ocenění tříválce 1.0 EcoBoost trend downsizingu potvrzuje. Zisku hlavní ceny předcházelo jeho ovládnutí kategorií „Nejlepší nový motor“ a „Nejlepší motor do 1,0 l“.

1.0 EcoBoost je názorným příkladem toho, že už i malé motory (vejde se na list papíru A4) se výrobcům vyplatí napěchovat složitými technologiemi. V první řadě jde o turbodmychadlo s nízkou setrvačností (kvůli odezvě na plyn), které lze vytočit až na 248 000 /min. Nechybí ani přímé vstřikování a proměnné časování ventilů.

Ford vyhrál titul "Motor roku" vůbec poprvé v historii ankety .


Kvůli snížení teploty spalin je sběrné výfukové potrubí odlito přímo do hlavy válců. Blok motoru není vyroben z hliníku, přednost překvapivě dostala litina. Jako důvod uvádí Ford rychlejší zahřátí motoru na provozní teplotu s polovičními nároky na tepelnou energii.

Olejová lázeň ztišila oba hlavní řemeny. Účinnost agregátu zvyšuje absence vyvažovacích hřídelí – vibrace místo nich pohlcuje „nevyvážený“ setrvačník (jeho kmitání působí proti kmitům klikového hřídele).

Spíše než technické vychytávky samotné zajímá drtivou většinu zákazníků jejich přínos – vyšší výkon a nižší spotřeba. 1.0 EcoBoost se zatím objevuje pouze ve Fordu Focus, kde se při výkonu 74 kW spokojí s 4,8 l/100 km. Silnější provedení s 92 kW vyžaduje dvě desetiny litru paliva navíc. Na spadnutí je využití tříválce také pro modely B-Max a C-Max.

Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: